Tegenwoordig is het ontwikkelen van enge wezens blijkbaar een belangrijk aspect in de gameswereld, maar ook in de filmwereld. Slither is een leuk voorbeeld van een film die dit allemaal wat minder serieus op zich neemt. BioShock wordt echter een serieuze kwestie die hopelijk de enge sfeer van bijvoorbeeld ‘Aliens’ weet mee te brengen. Het spel borduurt voort op deels vergelijkbare games als System Shock (2) die in het verleden zeer succesvol waren. De game lijkt een beetje te vergelijken met shooters als Doom, lekker donker, creepy en soms wat voorspelbaar. Dit spel zal zo niet gaan worden. Zo zullen beesten hun eigen leven gaan lijden in de ondergrondse wereld die schuil gaat onder de naam Rapture.
De structuur van het verhaal is een beetje te vergelijken met een Area 51 of Resident Evil-achtige structuur, en is daarmee dan ook niet al te bijzonder te noemen. Het gaat namelijk om de onderwaterwereld Rapture in de jaren 50 van de vorige eeuw die dient als een centrum voor experimentele gemeenschappen. Er vinden allemaal genetische probeersels plaats en er is geen ontsnappen aan. Wanneer blijkt dat het genetische materiaal dat in de Rapture te vinden is (ook wel Adam genoemd) gebruikt kan worden om de inwoners van de wereld verder te kunnen verrijken breekt de hel los. Iedereen wil een stukje van de Adam wat leidt tot een mislukt project, veel hebberigheid, maar vooral veel genetische problemen. Normale mensen veranderen in enge, grootse wezens die hun leven inzetten om de genetische materialen te beschermen. Jij zult je een weg moeten banen door de verschrikkelijk veranderde wereld en moet erachter zien te komen wat er precies gebeurt is tijdens de mislukte operatie.