Het is ver in de toekomst en de mens heeft de aarde verlaten. Waarom? Omdat de aarde in de loop van de tijd veranderd is in een enorme vuilnishoop. Gezien de luie aard van de mens laten ze natuurlijk dit alles opruimen door iemand anders. Voor deze klus hebben ze miljoenen vuilnisopruimende robotjes achtergelaten. Wall∙E (Waste Allocation Load Lifter – Earth-Class) is echter de enige robot die echt functioneerde. Uiteindelijk gaven ze dit probleem maar op, zonder Wall∙E hiervan te informeren. Zevenhonderd jaar lang voert dit brave robotje al zijn taken uit, zonder te klagen. In die tijd weet het wezen echter ook zijn eigen persoonlijkheid te ontwikkelen…
Een briljante visie
Dit was de briljante visie die Pixar’s regisseur Andrew Stanton al jaren geleden had verzonnen. Het werd een lange tijd weggelegd, maar op het eind van deze maand wordt zijn project dan toch eindelijk getoond aan het publiek. Gepaard met een Pixar film komt natuurlijk ook weer een game van deze film. Deze komt uit op alle mogelijke platformen (dus ook PC), maar de DS-versie valt het meeste op door de redelijk hoge cijfers die het spel in Amerika wist te bemachtigen. De game is puur en alleen een puzzelspel. Het deed me in eerste instantie ook een beetje denken aan Star Wars: Pit Droids. Wall∙E wordt geplaatst in een level en zal de puzzel op moeten lossen door gebruik te maken van al zijn kwaliteiten. Dit zal neerkomen op het verplaatsen van afval-kubussen zodat je van de ene kant van het level naar de andere kant kunt komen. Hierbij zul je Wall∙E kunnen verplaatsen met de D-pad en de camera laat je met de schouderknoppen om Wall∙E heen draaien. De commando’s voor de blokjes lijken te kunnen worden geselecteerd op het touchscreen. Hiermee heb ik dan ook het hele spel eigenlijk wel beschreven.
Er zullen echter ook nog enkele missies in het spel komen waarbij je met EVE (Extraterrestrial Vegetative Evaluator, de robot waarop Wall∙E verliefd raakt in de film) mag spelen. Verder komt er vrij weinig content in het spel en krijgt het ook geen multiplayer modus. Het enige wat je zult kunnen vrijspelen zijn enkele screenshots uit de film. Hierdoor verwacht ik dan ook dat deze game vooral bedoeld zal zijn voor jongere gamers die de film ook te gek zullen vinden. Dit zie je ook weer terug in de screenshots van het spel. De werelden zijn behoorlijk kaal aangekleed en Wall∙E zelf ziet er ook wat simpeler uit dan in de film, met wat fellere kleurtjes. Grafisch is het niet slecht, maar het zal niet de volledige kracht van de DS gaan benutten. Het is allemaal mooi in 3D, maar het ziet er nog uit als een van de oudere DS-spellen.
Puzzelen totdat je er gek van wordt
Toch zal dit de pret niet moeten kunnen bederven. Alles hangt bij Wall∙E af van de puzzels. Als ze te moeilijk worden verveelt het snel, maar als ze weer te makkelijk worden (bijvoorbeeld voor het jongere publiek) ben je zo klaar met de veertien missies. Het is dus nog maar de vraag of THQ hier een goede middenweg in weet te vinden. Als ze hier in slagen zou Wall∙E best nog wel eens voor een grote verassing kunnen zorgen. Een ander probleem dat zou kunnen ontstaan, is gebrek aan variatie. Wat ik tot nu toe heb gezien komt alleen maar neer op blokjes verplaatsen en maar weer verder gaan. Om dit veertien werelden lang te gaan doen is niet bepaald iedereen zijn favoriete bezigheid.
Daarom denk ik ook dat het essentieel zal zijn om eerst de film te hebben gezien, voordat je hieraan begint. Het spel zal namelijk ook het verhaal van de film volgen. Gezien het feit dat er in Wall∙E bijna niet zal worden gesproken, lijkt het me ook niet het gemakkelijkste scenario om te kunnen volgen en zeker niet in een DS-spel. Maar er bestaat toch de kans dat Wall∙E een goed puzzelspel gaat worden.
In Amerika krijgt het spel in ieder geval al redelijk hoge cijfers. Wij in Nederland zullen helaas nog moeten afwachten tot vijfentwintig juli, voordat de game uitkomt. Ondertussen zullen we het moeten doen met de beschikbare informatie. Wall∙E lijkt mij in ieder geval niet het meest boeiende spel te gaan worden. Het enige wat je zult moeten doen is het verplaatsen van doosjes van afval om zo de weg vrij te maken. THQ lijkt ook weinig te gaan doen om de herspeelbaarheid te bevorderen. Je zult dan nog wel screenshots uit de film vrij kunnen spelen, maar dat is ook alles. Voor gevarieerde gameplay denk ik ook niet dat je bij Wall∙E zult moeten zijn. Er komen wel enkele levels waarin je met EVE mag spelen, maar voor de rest zal het rechttoe rechtaan met Wall∙E puzzelen zijn. Misschien zit ik er wel helemaal naast en worden de puzzels erg vermakelijk, maar we zullen het pas op het eind van de maand te weten komen.