Er zijn in de Famitsu weer nieuwe details verschenen rondom de game Final Fantasy XIII. Zo zou het standaard MP-systeem verdwenen zijn in de game en is deze vervangen voor een ‘cost’ systeem. In één turn kun je enkele serie commando’s opsparen en deze allemaal tegelijk laten activeren, in plaats van één commando dat je kunt kiezen. Een verschillend pattern van commando’s zal ook zorgen voor verschillende uitwerkingen. Als je bijvoorbeeld kiest voor ‘attack-attack-fire’ en ‘attack-fire-attack’ dan zullen verschillen Lightning bewegingen plaatsvinden. In het begin zal het maximum aantal stocks per turn 3 bedragen. Waarschijnlijk zal dit aantal echter gedurende de game verhoogd worden.
ATB is verder ook vernieuwd. Hiermee kun je het aantal ATB gauge bepalen. Als je bijvoorbeeld het maximum aantal commando’s per terun gebruikt, zal je gauge leeg raken. Maar als je slechts één commando geeft in een turn, zal het verlies van gauge minimaal blijven. Een gele indicator in de rechterbovenhoek van je scherm zal een bonus percentage laten zien (beneden) en een chain attack aantal (boven). Concrete details rondom de gele indicator en het bonus percentage zijn nog niet bekend.
Het veldsysteem in de game zal vrijwel identiek zijn aan dat van Final Fantasy XII. Je kunt dus kiezen welke tegenstanders je wilt aanpakken, en welke je negeert. Je kunt de namen van opponenten en diens HP zien voor je begint met strijden. De basis tegenstanders van de Holy Government zijn de Gewalt hounds en de PSICOM soldaten. De wapens van Lightning kunnen via commando’s in het menu veranderd worden. Van een blade naar een gun, en vice versa. Ze gebruikt de wapens met haar rechterhand. Magie wordt via haar linkerhand opgeroepen.