We meldden eerder al de aankondiging van een tv-optreden van topgamer Sander Kaasjager (Vo0) in het VPRO-programma De Toekomst. Vandaag is het zover om 19.45 op Nederland 3. De gehele special bevat de volgende onderwerpen:
Van gamen word je rijk
Programmamaker Robert Wiering keek mee over de schouder van top-gamer Sander Kaasjager (20), die in New York tweede werd tijdens het officieuze wereldkampioenschap van het spel Painkiller. Vooraf gold Kaasjager (pseudoniem Vo0) als de grote favoriet voor de titel, maar tijdens het toernooi moest hij zijn meerdere erkennen in Jonathan Wendel, in de game-wereld bekend als Fatal1ty. Als verliezend finalist verdiende Kaasjager toch nog 100 000 dollar, die hij toevoegde aan de ruim anderhalve ton die hij al met het spelen van games vergaarde. Wiering dook onder in de wereld van het professionele gamen en zag hoe gaming als atletische sport in de toekomst niet meer weg te denken zal zijn.
Gamen is verslavend
In Europa spelen elke dag zo’n 5 miljoen mensen de online role-playing game World of Warcraft. In de hele wereld is dat een veelvoud. In deze online game, waarvan het abonnement 30 euro per maand kost, ben je een karakter in een Lord of the Rings-achtige spookjeswereld. Samen met andere spelers vorm je clans die gemeenschappelijk andere clans bevechten en opdrachten uitvoeren met mythologische trekjes. Het spel sleurt de spelers zodanig mee, dat ze er in veel gevallen nauwelijks meer mee kunnen stoppen. Eén gamer moest zijn verslaving aan het spel al met de dood bekopen: hij had meer dan 50 uur zonder te eten of te drinken onafgebroken gespeeld. In de uitzending een portret van de 13-jarige Michael die een oproep op internet plaatste om van zijn verslaving af te komen.
Van gamen word je slim
In de uitzending spreekt Wiering met Steven Johnson, auteur van het boek “Everything bad is good for you”. Johnson stelt dat de geleidelijke stijging van het IQ rechtstreeks te maken heeft met de complexiteit van hedendaagse games en televisieseries en weet op heldere manier aannemelijk te maken dat de angst voor gaming voor het grootste deel ongegrond is. Johnson noemt gaming een waardevol leermiddel dat ingezet kan worden om het jonge brein complexe situaties te laten overzien en nieuwe werelden te laten verkennen. De samenwerking die veel online-games vragen leiden bovendien eerder tot ‘sociaal rijk’ dan tot ‘sociaal arm’ gedrag
Bekijk hier alvast een trailer van het programma.