Via de website van PSXextreme vinden we iets meer informatie rondom de game Uncharted 2. De MTV Multiplayer zou namelijk met producer Sam Thompson gepraat hebben over de game. Volgens de man draait het spel volledig om realisme en authentiteit. “We willen mensen de kans geven om een echte persoon te besturen, geen superheld of wat dan ook. We hebben het gevoel wanneer we Drake in de eerste game besturen dat hij meer gezien wordt als een superheld, maar in deel 2 zal dat wat veranderen. Emotioneel zal het spel anders zijn en ook de mogelijkheden van Drake zullen wat veranderd worden waardoor meer realisme om de hoek komt kijken.”
Er is een voorbeeld in de game dat de man graag wil benadrukken: In het spel is er een stuk waar Drake cover zoekt. De kogels vliegen hem om de oren en hij is vrijwel kansloos op dat moment. Hij heeft minder vuurkracht en is ook in zijn eentje, daar waar veel mensen op hem staan te wachten. Je kunt zien dat Drake op zo’n moment begint te zweten en je kunt dit dan ook op zijn voorhoofd zien verschijnen. Op zo’n moment voel je wat je karakter voelt op dat moment. Hierdoor word je meer verbonden met het ingame character. Het spel bevat tal van zulke andere momenten.
Verder zal het spel time button-presses momenten met zich meebrengen in de animaties. Hierdoor moet je op knoppen drukken om de animaties door te kunnen komen en te overleven. Als je een aanval mist met een knop, dan kan de vijand ingrijpen en de uit balans geraakte Drake op verschillende manieren grijpen. De consequenties zullen dan ook anders zijn dan in de voorganger.