Tomb Raider-franchise bereikt mijlpaal

thumbnail

De Tomb Raider-reeks kan zich aansluiten bij enkele andere franchises die de honderd miljoen verkochte games hebben bereikt. Crystal Dynamics heeft namelijk bekend gemaakt dat dit aantal inmiddels bereikt is. Verder wordt het 28-jarige bestaan van de reeks gevierd. Dit feest wordt gevierd op 25 oktober aanstaande. De afgelopen week werd ook al bekend dat men Tomb Raider Remastered IV-VI heeft aangekondigd.

De Tomb Raider-franchise begon in 1996 met de release van het eerste videogame, ontwikkeld door Core Design en uitgegeven door Eidos Interactive. Het spel introduceerde de wereld aan Lara Croft, een avonturier en archeoloog die gevaarlijke tempels, tombes en ruïnes verkende op zoek naar waardevolle artefacten. Het originele spel was baanbrekend vanwege de combinatie van actie, puzzels en 3D-omgevingen, wat een nieuw genre van avonturengames vormde. Lara Croft zelf werd een icoon, bekend om haar atletische vaardigheden en sterke, zelfstandige karakter.

In de jaren daarna groeide Tomb Raider uit tot een van de populairste gamingfranchises ter wereld, met meer dan een dozijn games, enkele films, stripboeken en andere media. Na aanvankelijk succes worstelde de serie in de jaren 2000 met herhalende gameplay en verouderde graphics. Dit veranderde toen Crystal Dynamics in 2006 de ontwikkeling overnam en nieuwe elementen in de serie introduceerde, zoals een meer verfijnde verhaallijn en verbeterde graphics. De franchise kreeg in 2013 een volledige reboot, waarbij Lara Croft als jongere, kwetsbaardere heldin werd neergezet, met een sterke focus op haar groei naar de iconische avonturier.

De meest recente Tomb Raider-trilogie, bestaande uit Tomb Raider (2013), Rise of the Tomb Raider (2015) en Shadow of the Tomb Raider (2018), bracht Lara’s karakterontwikkeling en persoonlijke verhaal op de voorgrond. Deze spellen legden meer nadruk op overleving, crafting en het verkennen van grotere, semi-open werelden. De serie blijft een belangrijke invloed in de gamingwereld, zowel door het vernieuwen van het avonturengenre als door het centraal stellen van een sterke vrouwelijke protagonist in de doorgaans door mannen gedomineerde gamingindustrie.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx