Vernietig de mensheid
Vaak zul je in games de bad-guys moeten uitschakelen. De mensheid is echter ook slecht; We maken de wereld kapot met onze economische drang van groei en vernietiging. They Came From the Sky 2 speelt hier op in. De Aliëns komen ons vernietigen en het is aan jou om dit vorm te geven. Let’s get over with!
Het concept van They Came From the Sky 2 is niet geheel nieuw; Games als Walker en Defender gingen deze titel al eens voor op de Amiga. Het aloude concept is echter klassiek simpel gebleven. Je kunt rond lopen als een Alien Robot en moet simpelweg het leger vernietigen vernietigen. Je dient Elvis-poppetjes naar je UFO-achtige robot te zuigen om upgrades en abilities aan te kunnen schaffen in het Tech Lab. Je missie is het vernietigen van iedereen die je in de weg staat, maar honden en katten moet je met rust laten! Je kunt van links naar rechts lopen en andersom en je kunt springen en bukken. Verder kun je richten met je gun en komen er allerlei power-ups voorbij die je kunt inzetten om bijvoorbeeld onzichtbaar te worden, een zwart gat activeren waar mensen in getrokken worden of om een laser-gun te activeren. Heel bijzonder innoverend is het allemaal niet en door de beperkte ruimte in het begin zul je merken dat alles vrij snel lineair aanvoelt. De upgrades in het Tech Lab maken dat de uitdaging aanwezig blijft doordat je steeds langer kunt overleven.
Vette presentatie
Wat het spel vooral aantrekkelijk maakt is de presentatie. De pixel-art graphics zien er prima en sfeervol uit. Men doet het voorkomen alsof er een news-flash-achtige berichtgeving wordt gedaan van de Alien-aanval. De geluiden op de achtergrond die bij wijze van uit War of the Worlds lijken te komen zetten de toon. Op de achtergrond zul je een kerk, school en politiebureau zien, waarmee het zich voordoet alsof je een stad terroriseert. Verder zie je ook in de diepte andere tentakel-robots aan het werk, waarmee de invasie compleet lijkt.
Het spel kent helaas een beperkte hoeveelheid content. Je bent in feite simpelweg aan het overleven, en dat keer-op-keer. Er zijn geen levels, wel bosses en unlockables gedurende je schietpartij. Maar je bent constant een run aan het doen en het zo lang mogelijk vol zien te houden met je schild. Je kunt Artifacts verzamelen die geen enkel doel hebben, waardoor je eigenlijk geen idee hebt waarom je vol blijft houden na elke run door weer opnieuw te beginnen. Je gun heeft een reload-tijd nodig, en dat soort aspecten kun je allemaal verbeteren door Elvis-levens op te offeren. Maar meer heeft het spel qua uitdaging niet echt te bieden.
They Came From the Sky 2 is een game die qua atmosfeer en presentatie geweldig aanvoelt, maar verder qua gameplay wat karige mogelijkheden biedt. In het begin moet je nog even wennen aan de besturing en het lopen en schieten, maar al snel zul je zien dat er zich weinig nieuws onder de zon tevoorschijn tovert. De lineaire opzet had dan ook wat meer gevarieerd kunnen aanvoelen door bijvoorbeeld levels of progressie-systemen in te bouwen. De unlockable verbeteringen moeten dan ook de uitdaging zien te bieden. Dat is wat mij betreft wat te karig, waardoor het spel wat te snel in herhaling valt. Voor de prijs van 10 Euro kun je echter de eerste uurtjes je vast wel vermaken, maar heel veel meer zal het spel je niet te bieden hebben.