De Lion’s Song is een narratieve avonturengame van Mi’pu’mi games, uitgebracht via Steam. Inmiddels is het derde deel ‘Derivation’ verschenen. Ieder deel kan gezien worden als een apart hoofdstuk van een boek. De verhalen spelen zich af in het begin van de twintigste eeuw in Oostenrijk. In ieder deel wordt een wetenschappelijk verhaal vanuit een ander karakter verteld. Begin twintigste eeuw zag de rol en het beeld van de vrouw in de samenleving er nog heel anders uit; de vrouw was gebonden aan het huishouden (tenzij ze natuurlijk van adellijke komaf was). Hoog opgeleide vrouwen waren schaars en een vrouw als arbeider of wetenschapper werd als iets geks gezien. In het derde deel kruip in de schulp van een vrouw die haar wetenschappelijke theorieën rondom ‘verandering’ wil verkondigen aan de wetenschap. Het verhaal kent eigenlijk drie belangrijke leeraspecten:
1) De (veranderende) rol van de vrouw in de samenleving;
2) Het belang van het maken van (bepaalde) keuzes en de impact daarvan
3) De ontwikkeling van de wiskundige theorieën rondom ‘verandering’.
Narratief…
Het verhaal speelt zich af in het herfstachtige centrum van Wenen, vlakbij de Donau. Om sfeer in het verhaal te creëren is het in sepia opgezet. Je bent een wiskundige genaamd Emma Recniczek, die haar theorieën over ‘verandering’ wil ontwikkelen en kenbaar wil maken aan de wiskundige gemeenschap ‘The Radius’. Zahler, de leider van deze groep, tolereert helaas geen vrouwelijke inbreng. Erg genoeg krijgt Emma op dat moment ook droevig nieuws over haar vader. Ze besluit echter niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar komt met het vernuftige idee zich te verkleden als een man, Emil Schell. Zo vindt ze aansluiting bij de gemeenschap en als zowel Emma als Emil ontmoet ze verschillende mensen en ontwikkelt ze haar theorieën. Ze blijkt een dusdanige inbreng te geven dat er al snel gevoelens van jaloezie ontstaan binnen de gemeenschap. Dit leidt uiteindelijk tot een heftige confrontatie binnen The Radius.
…in een beperkt jasje
Het mooie aan de game is dat het de speler een aantal levenslessen mee geeft, verkondigd in een verhaal van ongeveer een uur. De verpakking is grafisch zeer beperkt (had het gevoel dat ik weer op mijn 386’er aan het spelen was), maar wordt door kleurstelling, de seizoen keuze binnen dit narratief en de ondersteunende geluiden en muziek mooi omlijnd. Jammer is dat het narratief niet echt wordt ondersteund door het klikwerk. Allereerst zijn de opties per scène dusdanig beperkt, dat dit niet echt een meerwaarde vormt. Bovendien geven de objecten waar je op klikt vaak dezelfde reactie, wat soms erg vreemd overkomt. Het aantal te bezoeken locaties in de game zijn zeer beperkt en je krijgt het gevoel dat je vaak hetzelfde riedeltje moet doorlopen in het spel. Emma heeft in het spel een aantal hersenkronkels die je als een soort puzzel moet oplossen, maar je hebt direct door wanneer je dient te klikken, ook dit komt niet echt goed tot zijn recht in het spel. De keuzes die je in de gesprekken maakt zijn maar op een zeer beperkt aantal momenten bepalend voor de verloop van het verhaal (overigens verandert het verhaal daardoor niet overweldigend).
Eureka
Al met al zijn er nog wel een aantal aandachtspunten te benoemen. Het spel heeft desalniettemin een aantal charmes, met name de humor (vooral de woordspelingen) spreekt erg aan. Daarnaast is een aantal scènes best aardig uitgewerkt. Enkele shots roepen emotie op en dat is natuurlijk knap, met name gezien de middelen die de makers hebben gebruikt. De narratieven in The Lion’s Song gaan over wetenschappelijke theorieën, grappig is dat de makers zelf ook een wetenschappelijk onderzoekje onder de spelers doen. Aan het eind van een hoofdstuk kun je namelijk zien welk percentage van de spelers dezelfde keuzes heeft gemaakt. Er is intussen al een vierde (laatste) deel in de maak, deze gaat ‘Closure’ heten en daarbij zul je ook de hoofdpersonages van de andere drie delen bezoeken. Ieder deel kost een paar euro. Gezien de beperkte opzet van het spel en de nichemarkt waarin de game zich bevindt, zullen veel mensen twijfelen of ze dit hieraan uit willen geven. I can hear the Lion’s Song, dit betekent dat het eureka moment nabij is. Ik twijfel of de makers dit hebben gehad bij het maken van deze game.