Super Mario Maker 2 krijgt een legendarische update. Op 5 december verschijnt namelijk een gratis update voor Super Mario Maker 2 voor de Nintendo Switch die Link uit The Legend of Zelda-serie toevoegt als speelbaar personage, samen met nieuwe bouw-onderdelen en een nieuwe spelstand.
Na het downloaden van de Ver. 2.0.0 update, komt het Master Sword-voorwerp exclusief beschikbaar in de 8-bit Super Mario Bros.-stijl. Wanneer dit voorwerp is opgepakt, transformeert Mario in Link en krijgt hij een set nieuwe acties. Hij kan dan onder andere aanvallen met zijn zwaard, pijlen schieten en bommen plaatsen.
Nadat Link in het recent verschenen The Legend of Zelda: Link’s Awakening voor de Nintendo Switch bekende personages tegenkwam uit de Super Mario-games, zoals Piranha Plants en Goomba’s, komt Link dit keer naar een Super Mario-game in Super Mario Maker 2.
Doordat Mario nu met het Master Sword in Link kan transformeren, wordt voor bouwers een wereld aan nieuwe ontwerpmogelijkheden geopend. Zo kan Link met zijn pijlen van een afstandje schakelaars raken waar Mario normaal niet bij kan komen. Ook kan hij met zijn neerwaartse zwaardaanval gepantserde vijanden verslaan, zoals de puntige Spiny’s. Met zijn bommen kan Link tenslotte muren opblazen die Mario en zijn vrienden anders onmogelijk zouden kunnen passeren.
Behalve Link als speelbaar personage, voegt de update ook meer onderdelen en vijanden toe, alsook de nieuwe Ninji-speedruns-stand, die perfect is voor spelers die een uitdaging zoeken.
• Sprintblok: Het sprintblok is beschikbaar in de Super Mario 3D World-stijl en geeft Mario een flinke stoot snelheid wanneer hij erop stapt.
• Bevroren munt: Deze munten zijn omringd door een blok ijs en komen alleen vrij als de blokken worden gesmolten door vuurballen of andere vlammende elementen, zoals een zekere boze zon.
• P-blok: Wanneer in een level een P-schakelaar is geraakt, veranderen onzichtbare P-blokken tijdelijk in harde platformen, of andersom.
• Spike: Deze klassieke vijanden hoest enorme puntenballen op om ze vervolgens naar Mario te gooien. Maar wanneer Spike in een sneeuwomgeving wordt geplaatst, gooit hij sneeuwballen!
• Pokey: De iconische, opgestapelde cactus uit diverse Super Mario-games komt voor het eerst naar Super Mario Maker 2. Spelers kunnen zelf de hoogte van elke Pokey bepalen.
In de nieuwe Ninji-speedruns-stand kunnen spelers proberen de snelste tijden te halen in levels die Nintendo speciaal voor deze stand heeft gemaakt. Terwijl spelers het opnemen tegen rivalen van over de hele wereld, verschijnen de Ninji-ghosts van andere spelers als de te kloppen tegenstanders. Deze Ninji-ghosts zijn van spelers die een vergelijkbaar niveau hebben, zodat spelers langzaam maar zeker hun prestaties kunnen verbeteren door te proberen deze ghosts bij te houden en in te halen. Spelers kunnen ook stempels verdienen door levels te voltooien en deze in-game inwisselen om speciale Mii-kostuums te krijgen.
Elk Ninji-speedrun-evenement duurt ongeveer een week, en er worden regelmatig nieuwe levels toegevoegd. Tijdens het evenement worden spelers gerangschikt op basis van de tijden waarin ze het level haalden. Ook als zo’n evenement is afgelopen kunnen spelers nog steeds het level spelen, tegen de Ninji-ghosts racen en stempels verzamelen.