Electronic Arts Inc. kondigde vandaag aan dat er meer dan een miljoen exemplaren van Spore wereldwijd zijn verkocht voor de pc, Mac en Nintendo DS sinds het spel op 4 september in Nederland uitkwam. Spore, ontwikkeld door EA’s Maxis Studio, is ook beschikbaar voor mobiele telefoons, inclusief de iPhone. Tot nu toe hebben spelers de creatieve middelen in Spore aangewend om het heelal te voorzien van meer dan 25 miljoen wezens, voertuigen en gebouwen, die te zien zijn in de Sporepedia.
Spore is goed ontvangen door de gamecritici – de score van de website Metacritic is: 85.
“Spore is een succes,” aldus Frank Gibeau, hoofddirecteur van het label EA Games. “De nieuwste creatie van Will Wright biedt een zeer divers spel dat aantrekkelijk is voor spelers die af en toe gamen, maar ook voor de kenners. We zijn goed begonnen voor de feestdagen en gaan ervan uit dat Spore nog jarenlang veel creativiteit zal oproepen bij gamers met allerlei achtergronden.”
“We zijn zeer vereerd dat de mensen zo snel enthousiast zijn over de creatieve middelen in Spore,” aldus Lucy Bradshaw, adjunct-directeur bij Maxis en uitvoerend producent van Spore. “Het is geweldig om te zien hoeveel fantasie er schuilt in de vele wezens, voertuigen en gebouwen die zijn geüpload sinds het spel verkrijgbaar is.”
Spore – geschikt bevonden voor iedereen boven de twaalf jaar – geeft spelers hun eigen universum in een doosje. Creëer leven en laat het evolueren, richt stammen op, bouw beschavingen, geef complete werelden vorm en verken een universum dat vol zit met creaties van andere spelers. Spore geeft spelers een schat aan creatieve middelen om bijna elk aspect van hun heelal aan te passen: wezens, voertuigen, gebouwen en zelfs ruimteschepen.