Sony heeft de moeilijkste periode beleefd met de launch van de PlayStation 3 console. Van de vijf generaties was de console met de unieke Cell-architectuur er een om nooit te vergeten. Dat heeft voormalig PlayStation-baas Shawn Layden gezegd via de Eurogamer. Het was volgens Layden een ‘Icarus-moment’ na al het succes van de PlayStation 1 en PlayStation 2. Vooral doordat men echt technologisch flink vooruit moest gaan was het een grote uitdaging.
We hadden de PlayStation 1, de PlayStation 2… en nu moesten we een supercomputer bouwen. En we zetten Linux op het systeem! We deden van alles. We vlogen te dicht bij de zon en we mogen blij zijn dat we de ervaring overleefd hebben. Het heeft ons veel doen leren en we kwamen erachter dat gaming centraal moest staan. Het draait er niet om of je ook films en muziek kunt streamen. Maak het een game machine. En maak de beste games voor die machine. Het heeft echt lang geduurd tot de PS3 winst opleverde. De hardware was prijzig op de markt gezet. De PlayStation 4 was wel al snel een product dat geen verlies opleverde.
De Playstation 2 was ook erg moeilijk te overtreffen.Daar verschenen veel van mijn favoriete spellen op zoals Shin Megami Tensei Digital Devil Saga,Shadow Hearts covenant en Valkyrie Profile 2 silmeria.
Ik denk eerder de “Playstation” afdeling overleefde het net. Sony had er dan zelf de stekker uit getrokken.
Door deze instelling hebben ze Xbox achter zich gelaten; Het draait er niet om of je ook films en muziek kunt streamen. Maak het een game machine. En maak de beste games voor die machine. Xbox dacht hier anders over en dat was voor mij de afgang. Kijk hoe karig het aanbod is in exclusieve games voor Xbox. Blijf het zeggen: het draait om de games.