Sniper Elite, de toch (wat mij betreft) ietwat tegenvallende sniper game die op de PC en console uit kwam heeft een TIGA (The Independent Game Developers Association) award gekregen vanwege de originaliteit van het concept. De beste PC/Console game award werd gewonnen in de strijd van THQ’s Juiced en Buzz. Of de awards nu daadwerkelijk echt inhoud hebben valt te betwijfelen aangezien Sniper Elite niet bepaald ‘het’ spel van het jaar genoemd mag worden voor de meeste.
Toch opvallend dat het aanbod van Sniper games, maar dan bedoel ik ook echte sniper games, betrekkelijk laag te noemen valt. In welke game krijg je nu de mogelijkheid om echt continu rond te lopen met een sniper? Tuurlijk weet ik dat er genoeg gebruik gemaakt wordt van de AWP in Counter-Strike maar echt tactische games die je het gevoel geven in het lijf van Thomas Beckett (voor de filmkenners) te zijn gekropen missen we nog op deze wereld. Misschien kan Sniper Elite iets aan deze wanhoop doen veranderen.
Je wordt direct in het diepe gegooid, als we het hebben over de singleplayer mode, en beland in de 2e wereldoorlog in de lente van 1945. De Russen en de Duitsers raken verstrikt in een groots conflict om de oorlog te kunnen beëindigen, uiteraard is dit niet de gedachten die de Duitsers gerealiseerd willen hebben. Aangezien de Russische NKVD de nucleaire wapens van de Duitsers in handen willen hebben wordt jij op pad gestuurd in deze koude oorlog door een geheime Amerikaanse eenheid (OSS) om ze voor te zijn.
Sniper Elite baseert zich op een fictief verhaal dat zich wel op echte gebeurtenissen, we zien trouwens ook nog onze befaamde George Patton in de storyline voorbij komen, iets wat vooral aan mijn kant erg veel interesse opwekt.
Je zou hopen op een lekker uitgestrekt spel waarin je alle ruimte hebt om urenlang op een zelfde plek je kunsten te vertonen met je gun en scope. Helaas, om te beginnen met gelijk iets negatiefs van het spel: Je hebt vrijwel geen ruimte om ook maar plekken op te zoeken waar je je even rustig kunt gaan afreageren op voorbij lopende soldaten. Je manoeuvreert jezelf voornamelijk door grootse steden waarin je je geregeld achter virtuele dekmantels kunt afschermen. Ook jammer is het realismegehalte dat betrekkelijk laag is. Het is meer een (3rd person) shooter dan een echt tactical shooter waarin je je tactische vaardigheden de vrije loop kunt laten gaan. Snipers wijken vaak uit in tijden waar dit niet het geval zou moeten zijn. Je zult bijvoorbeeld rekening moeten houden met de ademhaling van jezelf. Een echte sniper houdt toch ten alle tijden zijn adem in tijdens het campen? Ook de wind blijkt een belangrijke tegenpool te vormen, deze kan soms wel zorgen voor uitwijkingen van tot een halve meter, daar waar zoiets in het echte leven echt niet zal voorkomen, enkele millimeters misschien, waar praten we over bij zoiets? Ook de tergende bewegingen van de handen/armen die in level 2 opgewekt worden, toch iets wat een getrainde sniper in mindere mate zou mogen doen. Normaal gesproken stouwen zij zichzelf ook veelal vol met hoge doseringen aan kalmeringsmiddelen om zo een zo strak mogelijke arm te kunnen creëren. In deze game komen zo’n specifieke aspecten wel overdreven duidelijk naar voren, hiermee moet dus veel rekening gehouden worden. Natuurlijk kan het ontbreken van zulke dingen zorgen voor minder uitdaging, maar als dan ook nog de crosshair lijkt uit te wijken, dan wordt het soms een nogal moedeloze speelsessie.
Om nog wat dieper in te gaan op de gameplay. Alles wordt weergegeven in een 3rd person view, met de rechtermuisknop kan ingezoomd worden en met buttons als de X kunnen speciale inventory items gebruikt worden (TNT, Health packages etc). De eerste indruk die ik kreeg was die van Conflict Desertstorm. Je hebt geen springmogelijkheden, iets wat tegenwoordig toch wel zeldzaam genoemd mag worden en je gebruikt veel toetsen voor één luttele simpele actie. Ook het navigeren door het inventory systeem is in het begin nogal wennen en kost soms te veel tijd waardoor het zelfs je leven kan kosten. Het is wel aardig dat je tanken op kan blazen met TNT en de fuel dump eventueel kunt laten ontploffen, het ‘echt’ sniperen is iets dat in de game toch ontbreekt, hoe opmerkelijk het ook klinkt. De missies zijn ook niet echt uitdagend valt te concluderen, zo moet je wat mensen elimineren, meet-points bereiken, dergelijke verdedigingen (pillboxes bv) uitschakelen en veel loopwerk verrichten, weinig bijzonders dat echt uit de ring springt.