De stad heeft een nieuwe burgemeester in SimCity Social! Electronic Arts Inc. heeft vandaag aangekondigd dat SimCity – Maxis’ wereldberoemde simulatiespel voor het bouwen van steden – beschikbaar komt voor het grootste sociale netwerk ter wereld. SimCity Social is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen vele getalenteerde mensen bij Maxis en Playfish. Het brengt de echte stedenbouwsimulatie bij het grote publiek, en geeft spelers de vrijheid om uitgestrekte steden te bouwen die tot leven komen zoals zij dat willen. Momenteel draait er al een besloten bètaversie, maar binnenkort wordt SimCity Social wereldwijd op Facebook gelanceerd, met baanbrekende vernieuwingen die het sociale landschap voor het bouwen van steden ingrijpend zullen veranderen.
“Facebook-gamers wachten er al heel lang op dat het originele en beste stedenbouwspel naar dit platform komt”, zei Jami Laes, Vice President van Global Studios voor Playfish. “Dit is niet zo’n spel waarmee je snel even een stad bij elkaar sleept. Spelers bouwen niet zomaar een stad, ze kiezen eerst welk type stad ze willen bouwen en kijken dan hoe de stad groeit en tot leven komt en op hun beslissingen reageert. Met SimCity Social hebben we al onze kennis van gamedesign voor sociale netwerken gecombineerd met een ongekende diepgang om een splinternieuwe sociale ervaring te creëren.”
“In de loop der jaren heeft EA voortdurend grote merken zoals The Sims naar Facebook gebracht”, zei Sean Ryan, directeur van Games Partnerships, Facebook. “SimCity Social is een fantastische aanvulling daarop. We kijken ernaar uit dat dit kwaliteitsspel beschikbaar komt voor de honderden miljoenen mensen die elke maand games op Facebook spelen.”
In SimCity Social volgt de speler geen rechtlijnig pad: de keuzes van spelers bepalen rechtstreeks de ontwikkeling van de steden, wat ze meer creatieve vrijheid geeft. In de rol van burgemeester moeten spelers oplossingen aandragen voor onvoorziene problemen, zoals brand, misdaad en vervuiling. Ze nemen belangrijke beslissingen en ontdekken hoe hun steden daardoor worden gevormd. Sociale interacties gaan in SimCity Social veel verder dan het bezoeken van de bevriende steden of het gebruiken van andere steden voor het uitvoeren van opdrachten. Spelers kunnen vriendschappelijke banden met andere steden opbouwen of juist een intense rivaliteit ontwikkelen, via een dynamisch en altijd veranderend systeem van vrienden en vijanden. Er zijn verschillende opties om de stad te laten groeien, onverwachte gebeurtenissen die het lot van de stad kunnen bezegelen, en de mogelijkheid om banden aan te knopen met andere steden. Spelers zullen de stad duidelijk zien veranderen, afhankelijk van de beslissingen die ze zelf nemen, ten goede of ten kwade.
Fans van SimCity kunnen op www.facebook.com/simcitysocial trailers bekijken en een blik op de inhoud werpen. Geef met “Vind ik leuk” op Facebook aan dat je bij de lancering spelvoorwerpen wilt ontvangen.
SimCity, tja, lang niet iets meer van gehoord en ben eigenlijk gestopt bij SimCity 3000. Dat was een goed vermakelijke game, maar vraag me af of ze nog eens zoiets kunnen neerzetten. Heb SimCity 4 nooit geprobeerd eigenlijk.