Er is weer nieuwe middleware verschenen welke gebruikt kan worden voor de PlayStation 3. Scaleform Corporation heeft namelijk een nieuwe hardware-geaccelereerde gebruikersinterface tool weten te lanceren voor de Sony hardware. De software is ontwikkeld om het game developers mogelijk te kunnen maken om programmer-centric static user interfaces te ontwikkelen welke zich focussen op geanimeerde texture pipelines. De Scaleform GFx is ontwikkeld en gebaseerd op Sony’s RSX grafische chip. De ontwikkelaar van de software wist het volgende, verheugende nieuws rondom de Scaleform GFx te meldden:
“We are excited to provide the Scaleform GFx SDK for user interface development on PS3,” Scaleform president and CEO Brendan Iribe said. “The Scaleform GFx architecture delivers on SCEI’s vision for cinematic rich media on the RSX-based computer entertainment system. “Using Scaleform GFx, developers can have the best of both worlds: artist-driven content created in Flash and hardware-accelerated high performance vector graphics delivered via RSX.”
Kort gezegd maakt de software het mogelijk om een hoge performance te krijgen in een volledig door hardware geïmuleerde omgeving. Vector graphics en geanimeerde playback functionaliteit maken het mogelijk om HUD’s en geanimeerde textures in een 3D-omgeving te proppen. De vector graphics zouden daarnaast kunnen scalen naar elke grootte zonder in kwaliteit te degraderen. De software zou daarnaast uitermate handig in gebruik zijn voor developers.