Sadness moet het niet helemaal hebben van ladingen bloed die over het scherm zullen vloeien maar meer van de enge sfeer er rondom heen. Zo loop je niet altijd met grote geweren en messen in de rondte maar zul je ook de omgevingen moeten gebruiken om tegenstanders van je af te schudden. Stenen en andere objecten zullen dan ook gebruikt moeten worden. Iets wat natuurlijk kan zorgen voor een schitterende besturingsmogelijkheid met de draadloze controller. Als je bijvoorbeeld een fakkel in je handen hebt kan deze heen en weer bewogen worden door middel van een zwaai met je afstandsbediening. Ook kun je glas gebruiken om iemands nek door te snijden en wordt de controller gebruikt als eventuele lasso door het gebruik van een touw.
Vandaag is er weer wat meer nieuws rondom Sadness voor de Nintendo Revolution. Zo zou de game volgens Piotr Orowski zo’n 40 uur aan speelwaarde bezitten. Orowski is de projectleider van de game bij Nibris, de maker van het spel. De horrorsfeer zal volgens de man verder zeer goed neergezet gaan worden. Het scenario telt maarliefst 900 pagina’s.