Road Defense: Outsiders

thumbnail

Tower-defense = Leuk

De laatste tijd heb ik weer een zwak gekregen voor tower-defense games. Je weet wel, van die games die je meestal op je telefoon speelt waarbij allerlei monsters van A naar B gaan, terwijl jij een defense moet bouwen met lasers en kanonnen die proberen de vijanden tegen te houden. Veel vijanden in de pan hakken is soms best wel leuk en de spanning die erbij komt kijken als sommige enemies net wel of net niet de eindstreep halen geeft net dat beetje adrenaline om het verslavend te maken. Ik was dan ook erg benieuwd naar Road Defense: Outsiders, een tower-defense game die net wat anders oogt en doet.

Het doel in Road Defense is vrij simpel; Begeleid voertuigen van A naar B en ga zelf niet dood. In een notendop heb ik daarmee al het hele concept wel verklapt. Een verhaal is er niet. De vehicles kunnen echter kapot gaan, maar vrees niet, je hebt een aantal reserve voertuigen die variëren qua kracht en weerbaarheid. Echter worden de waves aan vijanden steeds groter en het aantal lijkt exponentieel te groeien per vehicle dat je naar de overkant brengt. Dat maakt dus dat je zelf ook moet gaan schieten met je gun en een axe. Deze axe dient enige tijd op te laden en het schieten kun je constant, al komt daar ook een reload-tijd bij om de hoek kijken. Verder heeft je vehicle ook diverse wapens aan boord en kun je op bepaalde statische plekken gebouwen neerzetten die kunnen schieten. Deze gebouwen kosten flink wat geld en per wapen verschilt de prijs. Zo heb je de shotgun, pistol en machinegun, maar mijn favoriet is toch wel de laser. In totaal gaat het om 8 wapens die je kunt uitrusten in de torens en ze schieten automatisch. Geld verdien je door waves aan vijanden te overleven en dit geld kun je ook investeren door gebouwen te upgraden bijvoorbeeld. Verder heb je ook nog een drone tot je beschikking die ook nog kan assisteren in het neerknallen van vijanden.

Nu ga ik het halen! Nog een keer!

Wat dit spel echter aantrekkelijk maakt is het constante gevoel van progressie. Elke keer dat je dood gaat krijg je skulls tot je beschikking die je hebt verdient door het killen van vijanden. Deze skulls kun je besteden aan upgrades die je door de gehele game meedraagt. Deze upgrades zijn voor 4 verschillende factoren; Je eigen wapen, je axe, je voertuig en jezelf als karakter. Dit zijn dus upgrades waaronder verbeterde health generation, kortere reload tijd, meer impact van je wapen en verbeteringen voor de voertuigen, waaronder betere health of wapens die aan boord komen. Deze upgrades zijn permanent waardoor je constant ietsje beter wordt in de game en net wat makkelijker door de levels heen zult komen. Er zijn in totaal 7 maps waarbij je een tiental voertuigen van A naar B zult moeten krijgen. En zelfs bij Map 1 was ik al best wel verbaasd van de moeilijkheidsgraad en de hoeveelheid aan keren dat je dood gaat. Echter, het spel blijft een verslavende factor behouden waardoor je constant weer opnieuw wilt spelen. Je houdt je grotendeels bezig met het beschermen van het vehicle, maar zo nu en dan zul je ook druk genoeg zijn met het overleven van jezelf. De balans hierin is perfect gedaan, want je bent niet constant bezig met beschermen, maar vooral met het killen van vijanden. Verder level je in-game ook steeds verder, waardoor je steeds keuzes krijgt tussen zo’n 4 upgrades die je kunt kiezen. Deze upgrades zijn in principe hetzelfde als de perma-upgrades die je kunt kopen middels de skulls, maar zijn enkel binnen de sessie tot je dood gaat te behouden. Dat maakt dat je dus strategisch te werk kunt gaan in het kiezen van upgrades. Echter, als je eenmaal bepaalde upgrades volledig hebt uitgebreid tot de max, waaronder de start money, health en armor upgrades, raas je ineens een stuk sneller er doorheen.

Dood zul je gaan in deze game, en niet te zuinig. Deze game is chaos alom. Vijanden worden ook steeds groter en meer bizar maar na level 2 gebeurt er eigenlijk weinig nieuws meer. Er wordt geschoten met met tientallen kogels per seconde waardoor je soms toch even achter een huisje zult moeten schuilen, als dat überhaupt kan gezien de vijanden vanuit alle kanten weer tevoorschijn komen. Het spel kost slechts vijf Euro, waarmee je vele uren erin kunt proppen. Van het ene level naar het volgende gaan, waarbij de maps qua design en grootte wat van elkaar verschillen, is een grote uitdaging. Uiteindelijk zul je echt wel tal van uren bezig zijn, in totaal wel ongeveer 7 uurtjes. Het schieten in de game werkt ‘n beetje zoals in GTA 2. Helaas kun je enkel de standaard gun gebruiken. Je richt met de analoge stick en loopt met de andere stick en je richt enigszins in de richting van vijanden waarna ze geraakt worden. Qua controls heb je daarnaast nog de trigger-knop voor de axe en driehoekje waarmee je de waves activeert. Dat was het wel zo’n beetje. Het is daarmee dan ook een pick-up-and-play game.

Zowel ik als mijn kinderen werden al gek van de audio van de game. De muziek is lekker ouderwets alsof het uit een GameBoy komt maar werkt al snel erg op de zenuwen. Ook het geluidsniveau staat relatief hard, maar gelukkig kun je dit allemaal wat fine-tunen door het wat zachter te zetten. Grafisch oogt het spel ouderwets, maar toch ook wel weer strak met pixelated graphics en een geelachtige ondertoon. Deze kleur kun je helaas niet wijzigen, al is dat geen direct gebrek. De UI bovenin ziet er wel slordig uit. Daar zie je al je skill-upgrades, health, geld en level-progressie, maar alles staat een beetje chaotisch door elkaar heen. Al met al kan het er wel mee door, en oogt het in ieder geval best wel uniek.

Road Defense: Outsiders is voor het kleine bedrag dat het kost meer dan het geld waard. Natuurlijk, het is wel redelijk veel van hetzelfde, maar het gevoel van progressie door de perma-upgrades en de verschillende maps en vijanden die langzaam tevoorschijn komen krijg je constant het gevoel dat je weer een stukje verder kunt komen. Dat het spel in het begin moeilijk is en dat je veel dood gaat hoort er nu eenmaal bij. Maar zet door en dan kom je ineens in de flow. Er had misschien meer gezeten in de towers die je kunt bouwen, de gun die je zelf niet kan vervangen en de vijanden die te veel van hetzelfde zijn. Alle liefhebbers van tower-defense games kunnen deze game echter zonder enige zorgen in huis nemen.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Tower-defense | Release: 12-09-2024 | Uitgever: QUByte | Ontwikkelaar: Minicactus Games
    Graphics: 7.5 | Geluid: 6.0 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 9.0 | Replay: 9.0
    8.0
    + Veel voor weinig
    + Constante gevoel van verder kunnen komen
    + Blijft lekker om te spelen
    - UI oogt chaotisch
    - Irritante muziek
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx