Tijdens Imagine Film Festival 2019, van 10 tot en met 20 april in EYE Filmmuseum te Amsterdam, presenteert het festival een uitgebreid programma van film, gaming en VR. Met een nieuwe oogst aan (inter)nationale gaming en VR én een career talk van de Britse game-scenarist Rhianna Pratchett, bekend van haar werk voor de games Tomb Raider, Heavenly Sword en Overlord.
Gaming en virtual reality zijn elk op hun eigen wijze verwant aan de fantastische film. Game-ontwikkelaars hebben spelers in staat gesteld ??om rond te dwalen in fantastische omgevingen met karakters die ook in films te zien zijn. Ook in virtual reality is het fantastische idioom volop aanwezig, van sciencefiction in de ruimte tot creepy, in your face horror. De driehoek fantastische film-gaming-VR is voor Imagine reden voor een geïntegreerd programma van film, gaming en VR: New Stories in Gaming en VR.
In dit themaprogramma presenteren we deze disciplines in hun onderlinge samenhang – ze putten immers allemaal uit hetzelfde fantastische universum. Het programma bestaat uit een grote oogst aan nieuwe games en VR-ervaringen. Ook zijn aan de korte-filmprogramma’s games toegevoegd, is er een roomscale VR en zijn er diverse pop-up games. Naast deze uitgebreide programmering, zal Britse game-scenarist Rhianna Pratchett tijdens een career talk meer vertellen over haar carrière. Ook is er een keynote en panel over Worldbuilding in Space.
Career Talk door Rhianna Pratchett
Rhianna Pratchett begon als game-journalist, maar bewoog zich al snel in de richting van scriptwriting en narrative design. Na bijdragen aan Beyond Divinity en Heavenly Sword schreef ze het script voor de succesvolle game Overlord van de Nederlandse gamedevelopers Triumph Studios (ook te gast op het festival), en van daaruit volgden Mirror’s Edge en de reboot van Tomb Raider – grote games met sterke vrouwen in de hoofdrol. De laatste jaren is Rhianna steeds meer actief op het gebied van film en televisie – zo werkt ze aan een tv-versie van het boek The Wee Free Men van haar vader, de legendarisch fantasy-schrijver Terry Pratchett. Tijd dus voor een uitgebreide career talk met Rhianna, waarin we haar liefde voor genre bespreken, de verschillen en overeenkomsten tussen games en film, en vragen uit het publiek behandelen.
Keynote door Anne Toole en panel:
Worldbuilding in Space
In een keynote en panel gaan we in op de vraag hoe je ‘de ruimte’ in woord en beeld kunt bouwen in diverse vormen van fictie. Hierbij laten we filmmakers en gamedesigners met elkaar in gesprek gaan over hoe zij space in hun werk verbeelden.
Het panel wordt voorafgegaan door een keynote door Anne Toole, scenariste voor televisie, games, webseries, VR, comics en korte fictie. Haar credits omvatten The Witcher en The Lizzie Benett Diaries, een webserie waarmee ze een Emmy won. Toole is een veelgevraagd spreker over storytelling op meerdere platforms en was te zien op conferenties als South by Southwest (SXSW), Comic-Con International, GDC Europe en GDC Online, evenals tijdens presentaties op MIT, Harvard en Cannes.
Deelnemers aan het panel zijn filmmaakster Rianne Haak, de scenaristen van Winchester McFly en Lennart Sas van gamedeveloper Triumph Studios.
Games van Nederlandse bodem
In Level Up tonen Nederlandse en Vlaamse game developers hun nieuwste werk aan het publiek. Van VR tot visual novel en van retrofuturisme tot Lovecraftiaans – Level Up toont de creativiteit van gamemakers in al haar facetten. In een showcase vertellen de makers meer over de achtergronden van de games en de plannen voor verdere ontwikkeling. Aansluitend aan de shocase kunnen bezoekers in het festivalcafé demoversies van de gepresenteerde games spelen.
De roomscale VR Charlie Ticklefingers is speciaal voor Imagine 2019 ontwikkeld door Gijs Bazelmans en Daan Kools. Deze enkele minuten durende VR-ervaring is gedurende diverse dagen gratis speelbaar in het festivalcafé en een absolute must voor fans van horror en slashers! Een bloedstollende achtervolging waarbij de speler moet wegvluchten van de illustere Charlie Ticklefingers. De grenzen van roomscale VR worden letterlijk doorbreken door spelers op een paar vierkante meter het gevoel te geven dat ze door eindeloze ruimtes dwalen. De kamers waar je als speler met de VR-bril op virtueel doorheen rent, bieden diverse uitdagingen, zoals hoogtevreesmomenten, krappe gangetjes en traptreden.
Dagelijkse VR-Studio
Tijdens Imagine Film Festival is er iedere dag keuze uit een breed programma van VR-experiences. De bezoeker kan kiezen uit 9 diverse programma’s, van ieder ongeveer 30 minuten lang. Één van deze experiences, onderdeel van ons wetenschapsprogramma Things to Come, neemt je mee op ruimtereis naar andere planeten. Andere bijzondere titels zijn Jurassic World: Blue (onderdeel van het VR-programma “Animal Kingdom”) en Ghost in the Shell (onderdeel van het VR-programma “Total Recall”).
In 2019 vindt ook de tweede editie van de Imagine VR Competitie plaats, waarin zo’n 20 van de beste experiences van het voorbije jaar strijden om de Imagine VR Award.