Rain of Reflections

thumbnail

De mensheid staat op zijn laatste benen

In de nasleep van al het GamesCOM geweld staat Rain of Reflections. Een ambitieuze en unieke game van de kleine Zweedse ontwikkelstudio Lionbite Games. Rain of Reflections is deels een point & click en deels een traditionele adventure. Een noir die zich afspeelt in een dystopische toekomst waar de mensheid onvruchtbaar is geworden. Ons bestaan lijkt te beëindigen, totdat er uit het niets weer een kind wordt geboren door een natuurlijk bevalling. De sfeer is allerminst te vergelijken met ‘Blade Runner’ en ‘Children of Men.’ Rain of Reflections put daar zijn inspiratie prima uit door te spelen met vervallen achterbuurten en futuristische appartementencomplexen. Ik heb een preview / demo mogen spelen en ik moet zeggen dat deze behoorlijk goed is bevallen. Het interessante verhaal in combinatie met een uniek combat systeem zorgt voor een gedegen combinatie die je op het puntje van je stoel houdt.

In Rain of Reflections speel je als Wilona. Een wetenschapper die koste wat het kost het laatst natuurlijk geboren kind wilt redden. In de demo begin ik in haar appartement waar ik kort kennis zal maken met de gebruikelijke point & click gameplay. Verscheidene objecten in de omgeving zijn interactief en Wilona zal er gepast op reageren. Een computer geeft direct de mogelijkheid om alle mogelijke hack mechanismes door te nemen. Wilona is namelijk niet alleen een wetenschapper ze kan als geen ander elektronica hacken. In feite zijn dit drie soorten mini-games. Eén met figuren die je op de juiste manier op elkaar dient te leggen, één met een bal die je door een doolhof leidt en één waar je op geluid moet afgaan. Die training komt goed van pas, want Wilona wordt direct na een verhit telefoongesprek opgesloten in haar eigen appartement. Geen probleem, aangezien je deze kan hacken. Vanuit daar is het de bedoeling om het complex ongezien te verlaten. Een dialoogsysteem met meerdere vertakkingen en verschillende reacties van personages worden gebruikt, zodat medebewoners niet achterdochtig worden en je verraden. Vertel je ze bijvoorbeeld de waarheid of bluf je jezelf door een gesprek heen? Het systeem leent zich voor meerdere uitkomsten waar geen van die keuzes persé verkeerd zijn. Ze kunnen je missie enkel behoorlijk bemoeilijken.
Het eerste scenario eindigt met een “encounter” waar een klein beetje van het combat systeem uit de doeken wordt gedaan. Op dit moment heeft Wilona nog geen wapens en is het meer een kwestie van effectief gebruik maken van de omgeving om ongezien langs een aantal bewakers te komen. Encounters werken met een isometrisch landschap (denk X-Com of zelfs Final Fantasy Tactics) en een turnbased systeem. Tijdens een turn mag je één actie uitvoeren en jezelf verplaatsen. Voor nu werd vooral het cloaking device geïntroduceerd waarmee je onzichtbaar wordt en je zo vrij kan verplaatsen. Zo beweeg je je dus van de ene kant naar de andere om te ontsnappen van je belagers en het eerste scenario te beëindigen.

Blijf gemotiveerd

Het tweede scenario legt veel meer de nadruk op daadwerkelijke combat. Wilona heeft een compagnon genaamd Luca en een wapen om haarzelf te verdedigen. Aan het begin van het gevecht krijg je eerst de mogelijkheid om met je vijand te praten en waardevolle informatie te verzamelen voor het gevecht. Zo heeft de vijand een bizarre liefde voor een generator die achter hem staat. Deze generator voorziet het gevechtsveld van stroom en zorgt ervoor dat er niet over bepaalde plekken gelopen kan worden zonder jezelf schade toe te doen. Hier komt het unieke battle systeem bij kijken. Rain of Reflections werkt namelijk niet met een health pool voor je karakters, maar met motivatie. Hier wordt nogal mee gespeeld, want motivatie krijg je door allerlei positieve acties uit te voeren tijdens een gevecht. Munitie oppakken, dekking vinden, een vijand raken, een belangrijk object kapot maken of bijvoorbeeld je vijand uit zijn dekking schieten. Hier staat tegenover dat negatieve acties je motivatie behoorlijk verminderd. In het open blijven staan, een vijand die je dekking kapotschiet, een vijand die je teistert of gespot worden zijn bijvoorbeeld acties waardoor je motivatie behoorlijk keldert. Dodelijke schoten kunnen op het laatste moment nog ontweken worden tenzij je motivatie een dieptepunt heeft geraakt. Wordt een ander personage dan Wilona dan geraakt dan ben je die ook echt kwijt. Karakters kunnen niet weer tot leven worden gewekt en het verhaal zal zich dan dus ook ontvouwen zonder dat karakter. Dit geldt ook voor de vijand. In de demo kan ik er bijvoorbeeld voor kiezen om simpelweg het gevecht te negeren en direct voor de uitgang te gaan. Ik kan echter ook vol in de aanval gaan en mijn belager simpelweg vermoorden. Dit heeft dan ook direct effect op hetgeen wat volgt op het gevecht.

Het is nog een beetje afwachten wat de keuzes voor effect hebben op het volledige verhaal. Tijdens de ietwat korte scenario’s blijkt dat ze in ieder geval op korte termijn voor andere gebeurtenissen zorgen. Scenario’s opnieuw spelen en andere paden bewandelen wordt daardoor een stuk interessanter. Het eerste deel van Rain of Reflections komt op 20 september uit op Steam. Er staan voor nu drie delen gepland waarbij deze eerste voor een kleine vijf uur aan speeltijd zal leveren. Dat is dan uiteraard als je ervoor kiest om het verhaal enkel één keer te doorlopen.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een tactische point & click adventure en een noir setting, dan is deze (unieke) game zeker je aandacht waard.


  • Peter Derks / Adventure / 06-10-2019 / Lionbite Games / Lionbite Games
    Graphics: 7.7 Audio: 8.5 Gameplay: 8.8 Controls: 8.0 Replay: 8.4
    7.2
    + Ijzersterke sfeer
    + Zeer uniek en gevarieerd combat systeem
    + Hoge replaywaarde…..
    - Maar ook wel erg kort
    - Meer karakter achtergrond is wel gewenst
    - Technische problematiek

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx