Ontwikkelaar id software kennen we natuurlijk allemaal wel, zij het niet van naam, dan wel van de games die ontwikkeld zijn door de developer. En dit zijn niet zomaar een paar games, dit zijn titels als Commander Keen, Doom, Wolfenstein en niet te vergeten Quake, welke alle 4 toch immens populair waren in het verleden. Sterker nog, deze titels waren gewoon een doorbraak in de game industrie. Helaas hebben we sinds dien al een poos niks meer van id software mogen zien. Tot in 2009 de game Rage werd aangekondigd. Echt veel informatie hadden we toen nog niet, maar nu een paar jaar verder lijkt de game toch steeds dichterbij te komen. Inmiddels hebben we al flink wat nieuws, screenshots en gameplay mogen zien van de game. Tijd om een eerste indruk van de game te krijgen, zal deze game ook een nieuwe doorbraak worden in de game industrie?
Nieuwe engine
Rage lijkt in eerste instantie misschien niet zo vernieuwend, want zeg nou zelf, hoeveel games spelen zich wel niet af ergens op een planeet of op een verwoest deel van de aarde? Want ook in Rage zal je ergens op een verwoeste plek op de aarde spelen. Dus qua omgeving is de game misschien weinig vernieuwend. Hoe onderscheid je je dan toch van andere games? Nou, een totaal nieuwe engine moet hier verandering in brengen. Rage maakt namelijk gebruik van een nieuwe engine genaamd id Tech-5. Deze engine zegt je misschien nog niet zoveel, maar de id Tech-5 engine brengt flink wat vernieuwingen met zich mee. Natuurlijk wordt het grafisch flink verbeterd en zullen animaties en effecten er beter uit komen te zien, maar dit is niet de reden om de nieuwe engine te gebruiken. Nee, de nieuwe engine maakt gebruikt van een virtual texturing techniek. Deze techniek moet de focus leggen op het personage zelf en wat hij ziet. De engine zorgt er dus voor dat details vanuit het oogpunt van het personage enorm zullen zijn. Textures die niet gezien worden of gebruikt worden, zullen dus ook niet geladen worden, waardoor de omgeving en details vanuit het oogpunt van het personage dus subliem zullen zijn. In andere woorden, wanneer er minder overbodige details geladen worden, dan kan er meer focus gelegd worden op de kleinere details en personages wat toch voor een goed gedetailleerde omgeving zorgt.
Gemuteerde monsters
Tot zover klinkt het allemaal nog hartstikke mooi, maar waar gaat het verhaal over? Het verhaal klinkt in eerste instantie nog niet zo bijzonder, maar meer wat standaard. Een grote meteoor heeft een groot deel van de aarde verwoest en met een aantal overlevenden probeer je een nieuw bestaan op te bouwen. Opnieuw een bestaan opbouwen is natuurlijk te makkelijk, want dit is niet het enige wat je moet doen. Als je denkt dat jij en wat overlevenden de enige personen zijn op aarde dan heb je het mis. Het verwoeste gebied bestaat uit allerlei mutanten en andere wezens die jou niet als vriend zien. Sterker nog, hun doel is om overlevenden te ontvoeren en hun genen te gebruiken om experimenten mee uit te voeren. Je zult dus over flink wat wapens beschikken om hun te lijf te gaan. Al met al een redelijk doorsnee verhaal, maar wat mogen we nog meer verwachten?
Dat we flink wat mogen schieten is dus wel duidelijk, maar naast een knalfestijn mogen we nog meer verwachten. Allereerst speelt Rage zich af in een open wereld, wat in houdt dat je vrij bent om te gaan en staan waar je wilt. Daarnaast kun je zelf dus bepalen aan welke missies je begint. Naast missies zijn er ook optionele missies te voltooien. Hiermee kun je mogelijk punten of voorwerpen verdienen om zo je wapens, voertuigen of outfit te upgraden. Je zult tijdens het spelen van missies heel wat items en onderdelen tegen komen om te verzamelen. Hiermee kun je bijvoorbeeld ook bepaalde wapens maken of een verdediging neer zetten in jouw gebied. Voor de echte fanatiekelingen onder ons, je kunt het hele gebied afzoeken naar voorwerpen, gadgets en andere items. Je zult je dus alleen al uren kunnen vermaken met het zoeken van deze objecten.
Als we de ontwikkelaar mogen geloven zal Rage niet het kleinste spel zijn, want er zal flink wat variatie zijn tussen de speeldelen. Zo speel je dus niet alleen ergens in de middle of nowhere, maar ook in een opgebouwde stad ala New York of ergens in een dorpje. Hieruit kunnen we wel concluderen dat je waarschijnlijk flink wat kilometers zal gaan overbruggen om van een woestijn naar de stad te gaan. Gelukkig hoef je dit niet lopend te doen, want in Rage zal je ook flink wat actie vanuit je auto meemaken. Van een achtervolgingen met gemuteerde wezens tot een race in de dessert, het zal allemaal mogelijk zijn. En als je denkt dat het zomaar een auto is, dan heb je het mis, want je auto zal over flink wat wapens beschikken met de nodige bescherming. Kortom, reizen vanuit je auto is een stuk veiliger dan te voet.
Als we dit zo hebben gelezen en de woorden van de ontwikkelaars mogen geloven dan lijkt Rage een zeer aardige titel te worden. Met tal van mogelijkheden en variatie laat id software zien dat ze niet een standaard first person shooter maken. Afgezien van een nieuwe engine lijkt de game wel wat veel op een titel als Fallout of Borderlands, maar of dit nou als minpunt gezien moet worden betwijfel ik. Want zeg nou zelf, games als deze kunnen er niet genoeg van zijn. Of Rage op hetzelfde niveau kan zitten als een Doom van 18 jaar geleden betwijfel ik, maar we mogen toch zeker een top titel verwachten van een ontwikkelaar als deze. Het duurt nog wel even voordat we aan de slag kunnen met Rage, deze zal september van 2011 verschijnen.