GRID-fans met een voorliefde voor multiplay kunnen deze zomer hun hart ophalen: Codemasters CampZone powered by Getronics PinkRoccade 2008 biedt voor het eerst aan vrijwel alle deelnemers een Gigabit-aansluiting. De door GameParty B.V. georganiseerde elfdaagse gamevakantie – dit jaar van 25 juli t/m 4 augustus – in Oirschot N-B heeft een uniek en in eigen beheer ontwikkeld concept, waardoor er nu voor het eerst in de gamescene gebruik gemaakt kan worden van een layer 3 gerouteerd netwerk. Zo kunnen gamers tijdens Codemasters CampZone powered by Getronics PinkRoccade 2008 met ongekende snelheid massaal tegen elkaar gamen in een compleet nieuwe netwerkomgeving.
Codemasters CampZone powered by Getronics PinkRoccade 2008 realiseert voor het eerst in de geschiedenis van de LAN-partyscene een netwerk op basis van tien Gigabit interlinks en biedt daarmee de meeste deelnemers een 1 Gigabit-aansluiting op alle velden van de gamecamping!
Het kampeer terrein van Codemasters CampZone powered by Getronics PinkRoccade is verdeeld in zes velden, waarbij dit jaar voor het eerst op elk veld een eigen subCore (HP ProCurve 9308 ) geplaatst zal worden. Al deze subCores staan middels een tien Gigabit interlink in contact met de mainCore (HP ProCurve 9315) van ons lokale datacentrum. Door het plaatsen van deze subCores kunnen op alle velden de deelnemers ruim voorzien worden van een 1 Gigabit aansluitingen!
Door het totale concept zal het netwerk niet alleen razend snel zijn, maar hoeven deelnemers ook geen ingewikkelde IP settings meer in te voeren in hun computer om gebruik te kunnen maken van het razendsnelle netwerk! Hoofd netwerk GameParty BV en General manager CampZone Community Network (CCN) Andries Faassen zegt over het netwerk: “Dit jaar wordt de wasknijpertraditie, waarop voor elke deelnemer zijn ip-adres geschreven stond, gelaten voor wat het is en wordt een modern DHCP-systeem gebruikt, wat verder toe draagt aan het verbeteren van de netwerkfunctionaliteit”. Door het gebruik van DHCP krijgen deelnemers met minder technische computerkennis tijdens het evenement eenvoudiger toegang tot het netwerk.
Andries Faassen: “Layer 3 is normaal niet inzetbaar voor een LAN-party, omdat er teveel scheiding ontstaat op het netwerk. Er kunnen dan geen gameservers van andere mensen meer gevonden worden. Door een unieke eigengemaakte oplossing hebben we het mogelijk gemaakt de voordelen van layer 2 en layer 3 in één netwerk te combineren, zonder de nadelen ervan.”
Elke switch vormt zijn eigen VLAN welke via in het totaal zeven Foundry Big Iron/ HP93xx routing switches aan elkaar gerouteerd worden tot 1 groot netwerk. De in eigen beheer ontwikkelde tool zorgt ervoor, dat bij gebruik van een Layer 3 netwerk, de verschillende gameservers in het netwerk tóch gevonden kunnen worden door de gamer, iets wat zonder deze unieke tool onmogelijk zou zijn geweest.
Het CampZone Community netwerk is een samenwerkingsverband tussen de organisaties GameParty.net, Illuzion, Pear Networks, Rent-A-Lan en WallyLAN. Elke organisatie uit het CCN team heeft ieder voor zich jarenlang ervaring in het opzetten van gamingnetwerken op LAN-evenementen. Slechts door het bundelen van ieders netwerkcomponenten en het delen van kennis, kan dit netwerk gerealiseerd worden.