Raccoo Venture

thumbnail

Eind jaren negentig konden we genieten van de 3D playformers Crash Bandicoot, Donkey Kong Country, Banjo Kazooie, en Spyro. De levels in deze platformers waren niet alleen uitdagend, maar lagen bovendien vol met een grote hoeveelheid voorwerpen die de speler kon verzamelen. Raccoo Venture van de solo ontwikkelaar Diego Ras probeert een nostalgische draai te geven aan deze formule. De game bevat een dier als hoofdpersonage, kleurrijke levels vol voorwerpen om te verzamelen en de game ziet er kleurrijk uit. Het lijkt allemaal te kloppen, maar er is helaas één belangrijk onderdeel waar de game afwijkt van de succesvolle formule.

Een vrolijke wasbeer

In Raccoo Venture volg je een wasbeer die het schaakbord en de schaakstukken van zijn grootvader probeert op te sporen. Je zult tijdens je zoektocht andere wasberen, vogels en gordeldieren tegenkomen. De gordeldieren fungeren hier voornamelijk als vijanden en je zult dan ook een kleurrijke groep personages tegenkomen die het je een stuk moeilijker maken om alle schaakstukken en andere verzamelobjecten te vinden. Gelukkig sta je er niet alleen voor en helpt de duif Pru je op weg. Met vijf gebieden en zeventien verschillende levels bevat de game een hoop content. Maar om al deze levels te kunnen spelen, zul je eerst genoeg verzamelobjecten moeten vinden en je merkt al snel dat dit nog een flinke uitdaging is.

De levels zijn lineair opgezet, maar doordat de schaakstukken op heel veel verschillende plekken verstopt zitten, voelen de levels groter aan dan ze zijn. De schaakstukken zitten in veel van de levels zo goed verstopt dat je regelmatig op je eerste poging alle schaakstukken weet te missen. Gelukkig kun je op de wereldkaart per level zien hoeveel stukken je nog mist en kun je naar hartenlust een level meerder malen proberen. De presentatie hier is dik in orde. De levels en aankleding zien er netjes uit, maar je merkt hier wel dat de game door enkele persoon ontwikkeld is. Veel elementen worden hergebruikt, waardoor de elementen uit level 1 in level 17 ook weer voorbijkomen. Gelukkig, neemt dit niet weg dat het leveldesign, vijanden, eindbazen en obstakels per level flink verschillen. Elk level heeft een duidelijk andere opzet en je zult de verzamelobjecten niet op dezelfde plekken tegenkomen.

Erg uitdagend

De besturing en het springen werken hier gelukkig erg goed. Je hebt veel controle over Raccoo en dit zul je in deze game ook zeker nodig hebben. De camera staat op een vaste hoek en dit betekent dat je in veel gevallen een goed gevoel hebt waar je heen probeert te springen. Het helpt dan weer niet dat veel van de schaakstukken verstopt zitten achter plekken die je niet kunt zien. Zo zul je blind achter muren moeten lopen, sprongen naar verborgen platformen moeten maken en heel veel moeten uitproberen om te zien waar de stukken daadwerkelijk verstopt zitten. Je zult hierdoor regelmatig een afgrond invallen en dan kom je erachter dat de game erg streng is naar de speler als het gaat om afgaan. Je wordt ten eerste teruggezet naar het laatste savepunt, waar er maar een paar van te vinden zijn in een level en verlies je vijftig munten. Als je teller naar nul gaat dan word je teruggezet naar het begin van het level. Dit zou niet zo erg zijn als de levels niet vol zouden zitten met platformen boven afgronden. De speler terugzetten voordat je een dodelijk sprong maakt, had veel beter gepast bij de vrolijke uitstraling van de game.

De vijanden die je tegenkomt, kun je verslaan door op ze te springen en een ground pound uit te voeren zoals we die uit Mario kennen. Raccoo heeft geen andere aanval tot zijn beschikking waardoor je deze aanval heel vaak moet uitvoeren. De vijanden bewegen veel en door de vaste camerahoek komt het hierdoor regelmatig voor dat je een vijand mist. In de levels kom je ook paddenstoelen en kastanjes tegen die je kunt oppakken en gooien naar de vijanden. Dit oppakken, laten vallen en gooien werken helaas allemaal met dezelfde knop, waardoor je regelmatig per ongeluk een kastanje neerlegt in plaats van gooit naar een vijand. De verschillende vijanden vragen elk om hun eigen tactiek om ze te verslaan en de eindbazen zijn een leuke toevoeging, maar het voelt helaas allemaal niet zo lekker vloeiend aan als je zou willen.

Een volwassen platformer

De vrolijke muziek, kleurrijke levels en schattige personages kunnen spelers de verkeerde indruk geven wat ze te wachten staan. De game bevat een groot aantal gebieden, levels en voorwerpen om te verzamelen en je zult deze ook echt allemaal moeten verzamelen om alle levels vrij te spelen. Er is helaas een grote maar. De game is al snel frustrerend lastig en je moet regelmatig grote delen van de levels herspelen om alle verzamelobjecten te vinden. De game lijkt zich te focussen op de doelgroep die is opgegroeid met deze Nintendo 64 en Playstation 1 platformers. Raccoo Venture is echt geen kinderspel en dat is een gemiste kans.


  • Christiaan Ribbens / Platformer / 21-12-2023 / QUByte Interactive / Diego Ras
    Graphics: 7.2 Audio: 8.0 Gameplay: 6.0 Controls: 6.5 Replay: 6.0
    6.5
    + Ziet er leuk en schattig uit
    + Veel levels en verzamelobjecten
    + Toffe muziek
    - Frustrerend moeilijk
    - Weinig visueel verschil in de levels
    - Het vechten met vijanden

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Z@3 Redrum
    Lid
    11 maanden geleden

    Ik vind dit soort graphics en platformers vaak zo average. Ze scoren nooit fantastisch en hebben vaak weinig diepgang.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx