Scott Miller heeft duidelijk gemaakt dat men zeer veel inspiratie heeft gehaald uit de game Portal van Valve, welke onlangs verscheen in The Orange Box van Half-Life 2. In het spel is het mogelijk om in de muur bijvoorbeeld een portal te plaatsen en op een ander bepaald punt weer uit die portal te stappen. Het concept heeft de mannen van Prey 2 dan ook erg veel op weten te leveren. De eerste Prey game had ook een dergelijke werking al was dat meer een achtbaaneffect waarbij de levels om leken te keren door middel van magnetische banen waardoor je heen kon stappen. Dit gaf de omgeving dan ook een geheel nieuwe dimensie. Welk plan men exacht heeft voor Prey 2 is nog niet duidelijk. In ieder geval mogen we heel wat verwachten van Prey 2, zo legt Miller uit via de Eurogamer.
Absolutely! While Prey pioneered the portal concept, Valve’s Portal took it to an all-new level. It really shows what you can do when you focus on a single core cool gameplay concept. So, while Portal impressed the heck out of us, it has also inspired us to return the favor to Valve and hopefully leap frog them as they did us. We believe we have new ideas for portals that will keep the portal race interesting.