Konami Digital Entertainment GmbH onthult een aantal nieuwe toevoegingen aan PES 2012 waarmee gamers meer controle dan ooit hebben over alles wat er op het veld gebeurt. Dit niveau van controle is tot nu toe nog nooit in wat voor voetbalgame dan ook bereikt. Het nieuwe Teammate Control systeem geeft gebruikers ook volledige controle over de spelers die op dat moment niet aan de bal zijn. Dit betekent een revolutionaire vooruitgang voor de PES serie.
KONAMI onthulde eerder al de grote lijnen van het splinternieuwe systeem om spelers te selecteren, waarmee je elke speler gericht kunt selecteren en besturen. Maar het nieuwe systeem biedt de gebruikers van PES 2012 totale vrijheid op alle gebieden. Het Teammate Control systeem werkt op twee manieren, waarbij gamers de rechter analoge stick op de speler richten die ze willen besturen. De Assisted mode maakt het vervolgens mogelijk een tweede speler te activeren met de R3 knop, waardoor je meer controle over het spel hebt, omdat je effectieve loopbewegingen kunt inzetten. De Manual mode biedt nog meer controle, waarbij gamers volledige bewegingsvrijheid hebben, ook voor de tweede speler. Je kunt hiermee sprinten, ruimte maken, vrijlopen en verdedigers afschudden voordat je om de bal vraagt. Zodra je de R3 knop loslaat, neemt de computer de controle weer over. Je kunt op deze manier ook AI loopacties uitschakelen. Beiden kunnen op elk moment worden beïnvloed, zodat spelers in beweging kunnen komen voordat de pass wordt gegeven.
PES 2012 heeft al een schat aan nieuwe AI elementen toegevoegd om ervoor te zorgen dat de actie op het veld ook écht voetbal van het hoogste niveau weergeeft. Het Active AI systeem zorgt ervoor dat spelers aanvallers effectiever aansturen, zonder af te doen aan de vorm waarin het team verkeert. Daarnaast heb je in één-tegen-één situaties meer controle over de verdedigers, zodat zij druk kunnen zetten en de bal afpakken. Aanvallers kunnen schijnbewegingen met hun bovenlichaam inzetten om de tegenspeler op het verkeerde been te brengen en te passeren.
De producent van de PES serie, Shingo ‘Seabass’ Takatsuka, en zijn team in Tokio bevestigen ook er een tweede ronde met aanpassingen aankomt, die tot stand zijn gekomen door PES- en voetbalfans van over de hele wereld om hun mening te vragen. De penalties, bijvoorbeeld, zijn in PES 2012 opnieuw geprogrammeerd en maken nu gebruik van een camera achter de penaltynemer, zodat je als speler nog beter de positie, kracht en plaatsing van elk schot kunt bepalen. Het schieten is ook sterk verbeterd. Door rekening te houden met de eigenschappen van elke individuele speler als het gaat om timing, balsnelheid en de positie van het lichaam ten opzichte van de bal, komen wilde afzwaaiers niet meer voor. Schijnbewegingen zijn ook weer onderdeel van de game, waarmee je de keeper op het verkeerde been zet en de speler zijn doelpoging nog beter kan richten.
Naast deze aanpassingen in de schietbewegingen en reactiesnelheid, is ook op andere gebieden veel veranderd. Er is veel van de reactietijd van spelers afgeschaafd en algemene verbeteringen op het gebied van animatie zijn doorgevoerd met flow-block motions. Veranderingen aan het raakpunt van de bal zorgen voor een drie-frame verbetering in reactiesnelheid, waardoor spelers sneller bij de bal zijn, hun loopacties makkelijker kunnen aanpassen aan de pass en het beter kunnen opnemen tegen een verdediger. De snelheid waarmee spelers draaien is meer gestroomlijnd, waardoor snelle bewegingen vloeiender en natuurlijker ogen. Een van de belangrijkste veranderingen is dat je niet langer de controle over de speler verliest zodra je niet meer in balbezit bent. Spelers herstellen zich sneller en doen direct weer mee om de bal heroveren of om een gat dicht te lopen.
Met de terugkeer van de Challenge Training mode, een populair onderdeel van het PES van weleer, kun je alle vaardigheden van de spelers verder verfijnen. Met Challenge Training kun je de spelers aan een aantal zware tests onderwerpen, waarmee ze verschillende vaardigheden op kunnen doen. Zo kun je hard werken aan je aanvallende en verdedigende spel om jezelf te verbeteren. Er zitten ook dribbeltests bij, trainingen met verschillende attributen die je moet raken om beter te leren richten, en zware schietoefeningen waarmee je de lat voor de spelers steeds hoger legt. De uren die spelers in de training stoppen, zul je direct terugzien op het veld.
Ook het esthetische aspect van PES 2012 is verder verbeterd, met meer vloeiende bewegingen, animaties die naadloos in elkaar overgaan en een onvoorstelbaar oog voor detail. De grafische details zijn zo minutieus, dat je spelers kunt zien zweten en hun nekspieren ziet aanspannen als ze om de bal roepen en aanwijzingen naar elkaar schreeuwen. De spieren om de mond en ogen verraden de emoties die de spelers voelen. Dit wordt versterkt door de dynamische belichting van de game, waardoor schaduwen en reflecties in de ogen van de spelers real-time zichtbaar zijn. Zoals te verwachten van een game die exclusief gebruik mag maken van de UEFA Champions League en UEFA Europa Cup licenties, dragen de scheidsrechters de officiële UEFA Champions League tenues.
Oog voor detail zie je ook terug in de omstandigheden rondom elke wedstrijd. Spelers rekken en strekken, terreinbeheerders prepareren het veld terwijl de teams in de tunnel wachten, camera’s worden in gereedheid gebracht en managers ijsberen langs de lijn. De spelers rapen de bal op voor een ingooi en de algemene fysieke gesteldheid is verbeterd, waardoor spelers beter reageren op acties van anderen, en meer natuurlijk vallen of struikelen al naar gelang de hardheid van de tackle.
“We werken al een hele tijd aan Teammate Control en we zijn blij dat het systeem in PES 2012 debuteert,” vertelt Jon Murphy, Europees PES Teamleider van Konami Digital Entertainment GmbH. “We bouwen al tijden aan een besturingssysteem waarmee je de voetballers echt kunt laten doen wat jij wilt. Waarmee je een tweede speler ook handmatig kunt besturen, terwijl de eerste loopt met de bal, zodat allerlei aanvalmogelijkheden ontstaan. Tel daarbij de Active AI verbeteringen op waarmee secundaire spelers zich beter kunnen vrijlopen en de ruimte opzoeken, dan denk ik dat we de stap vooruit hebben gezet naar de meest geavanceerde voetbalgame die vandaag de dag verkrijgbaar is.”
“Dit is het begin van een nieuw tijdperk voor PES,” voegt Murphy toe. “In de komende weken zullen we onthullen hoe de ongekend populaire Master League is verbeterd en wie het nieuwe gezicht van de game wordt. Omdat PES zichzelf iedere keer weer vernieuwd, is het ook tijd voor een nieuwe coverster. De nieuwe speler heeft alle kenmerken van de nieuwe game in zich, want hij is een sterke all-rounder, is technisch, snel en kan toveren op het veld. We hebben een geweldige tijd gehad de afgelopen drie jaar waarin we nauw hebben samengewerkt met Lionel Messi en bedanken hem voor alles wat hij voor de serie heeft betekend. Hij heeft een grote rol vervult in de ontwikkeling van de serie en voor de toekomst wensen we hem het allerbeste.”