Park Beyond – Hands-on

thumbnail

Voor veel spelers zal de liefde voor het bouwen van pretparken zijn begonnen met Rollercoaster Tycoon. Rollercoaster Tycoon is naast een geweldige game ook nog eens een technisch wonder. De game draaide op bijna alle computers, waardoor menig amateur pretparkbouwer een groot aantal uren in de game wist te steken. De magie van Rollercoaster Tycoon hopen we natuurlijk in elke pretpark sim terug te vinden, maar helaas moeten we regelmatig jaren wachten op een nieuwe pretpark sim. De makers van de Tropico serie hebben met Park Beyond hun vizier gezet op het vangen van deze magie. We kregen toegang tot een groot deel van de game, de eerste drie missies en de sandbox modus en zelfs in deze vroege versie weet de game een glimlach op je gezicht te toveren.

De nieuwe generatie pretparken

Park Beyond probeert zijn eigen ding te doen en laat dit de speler meteen weten. In Park Beyond ben je een jonge tiener die ingeschakeld wordt door een groot bedrijf om het volgende succesvolle pretpark te bouwen. De game voegt een hoop kleurrijke personages toe met een leuk verhaal, waarna je vervolgens in de eerste minuten de basisbesturing uitgelegd krijgt. Wonderbaarlijk begin je hier niet met het plaatsen van diverse attracties, maar het bouwen van een achtbaan. Achtbanen zijn hier het grote focuspunt en je hebt een enorm veel vrijheid om je eigen achtbaan te bouwen. De extra vrijheid komt niet zonder een prijs. De besturing heeft een grotere leercurve en het goed inschatten van hoogtes en dieptes is nog flink lastig. Je moet letten op genoeg snelheid voor de wagens en de bochten mogen niet te scherp worden, want dit kan resulteren in ongelukken. Je zou verwachten dat dit een game is die je volledig speelt met je muis, maar je zult ook diverse knoppen op je toetsenbord moeten gebruiken om delen van de banen te draaien en te kantelen. Dit is dan waarschijnlijk ook de reden dat de game hiermee begint, als je succesvol een achtbaan kunt bouwen dan is het bouwen van een pretpark kinderspel.

Na de tutorial krijg je dan eindelijk toegang tot je eerste missie om een pretpark te bouwen. Deze missies bevatten diverse opdrachten en zorgen ervoor dat de speler ook langzaam de diverse systemen leert gebruiken en herkennen. Park Beyond gaat flink diep en dat zien we graag. Het eerste onderdeel is het plaatsen van genoeg attracties om alle bezoekers iets leuks te geven. De attracties hebben elk een eigen “hook” die interessant is voor een enkele doelgroep. Zo zal een koffiestand volwassenen meer aanspreken en zijn de theekopjes leuk voor de jongere kinderen. Bij elke attractie kun je naast de prijs ook een grote lijst aan opties aanpassen om de attractie zo succesvol mogelijk te maken. Je kunt zelfs inspelen op diverse trends. Als bepaalde chocolademelk ineens erg in trek is dan is het verstandig om de prijs hier tijdelijk voor te verhogen. Netheid wordt natuurlijk ook erg gewaardeerd door je bezoekers. Zo zul je genoeg schoonmakers moeten aannemen en is het plaatsen van prullenbakken op de juiste plekken cruciaal om rondslingerend afval te voorkomen. Je hebt zelfs de mogelijkheid om je park door diverse lenzen te zien, waardoor je snel kunt zien welke attracties op dit moment winstgevend of verliesmakend zijn. Het voltooien van de verschillende opdrachten leveren dan weer extra geld op en nieuwe attracties. De game lijkt zo op eerste gezicht alle belangrijke elementen te bevatten om je genoeg uitdaging te geven tijdens het realiseren van je eigen visie.

Kanonnen en trampolines

Deze visie wordt bijgestaan door een groot onderzoekscentrum. Wanneer je aantrekkelijkheidsmeter van het park een bepaald punt heeft bereikt, kun je een nieuwe categorie attracties uitkiezen. Dit geeft je toegang tot een groot aantal nieuwe thema’s, attracties, winkeltjes en faciliteiten. Park Beyond probeert daarnaast ook nog eens een extra draai te geven aan de vele attracties. Je kunt elke attractie namelijk ook “Impossifyen”. Dit betekent dat je bij bijvoorbeeld achtbanen wilde kanonnen, veren en schansen kunt toevoegen. Waar je voorheen banen altijd netjes aan elkaar moest aansluiten, kun je op deze manier nog wildere en gekkere banen maken. En dit is maar één klein onderdeel van de het naar eigen smaak inrichten van je park. Je kunt een grote hoeveelheid kleuren, thema’s en soorten paden kiezen waardoor je park er al snel uniek uitziet. De opdrachten zorgen er wel voor dat je anders een pretpark inricht dan dat je volledige vrijheid hebt. Je neemt er vaak wat minder de tijd voor en je kiest vaker voor de sneller oplossing. Voor spelers die gewoon het meest wilde pretpark willen bouwen zonder tijdsdruk of restricties, hoef je alleen maar de sandbox modus op te starten.

In de sandbox modus kun je het jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt. Je kunt jezelf een opdracht geven of een budget. Je kunt natuurlijk ook alles negeren en gewoon een vet pretpark bouwen. De campagne is leuk, lang genoeg en geeft beginnende spelers een goede basis. Maar de vrije modus is waar de meeste spelers hun meeste tijd zullen besteden. Een geweldige toevoeging is dan ook het zelf samenstellen van de vele gebouwen die je in pretpark plaatst. Dit gaat erg diep en vraagt om flink wat tijd van de speler om van elk gebouw een eigen versie te maken. Je kunt elk onderdeel van ramen, muren tot aan accessoires zelf plaatsen. Ik kan nu al niet wachten om te zien wat voor wilde creaties andere spelers zullen delen met de rest van de wereld.

Nog even wachten

Park Beyond lijkt de diepgang op zowel gameplay als het bouwen te gaan bieden. De vele extra’s die de makers hebben toegevoegd zorgen ervoor dat zowel beginners als experts deze game met veel plezier kunnen oppakken. Het samenstellen van de achtbanen en attracties is indrukwekkend leuk en uitgebreid. De game straalt plezier en gekkigheid uit, maar de game is zeker nog niet af. Vooral de interface heeft nog flink wat verbetering nodig en het vraagt soms flink wat extra menuutjes doorklikken om iets te vinden. Het plaatsen van gebouwen voelt ook nog niet zo lekker aan als je zou willen, de gebouwen voelen vaak net iets te groot aan. Gelukkig hebben de makers nog de tijd om de game te verbeteren en groter te maken. Ik sta al in de wachtrij want dit kan nog wel eens een grote klapper worden.


  • Christiaan Ribbens / Simulatie / 16-06-2023 / Bandai Namco / Limbic Entertainment

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx