Outcast – Second Contact

thumbnail

Culthit

In 1999 kwam het Belgisch action-adventure spel Outcast uit. Outcast combineerde een grote diverse open-world met snelle actie gameplay. Het werd een culthit maar helaas het viel helaas commercieel tegen. De ontwikkelaar Appeal ging failliet terwijl ze aan het vervolg werkten. Het was goed nieuws voor fans toen Big Ben games een remake aankondigden.

Outcast: Second Contact begint echter nogal teleurstellend. De originele Outcast had een mooie opening cinematic die de speler introduceerde aan hoofdpersonage Cutter Slade en de andere menselijke personages. In Second Contact is dit vervangen door een getekende stripboekachtige opening. Dit is nogal een downgrade waar het verhaal en de personages onder lijden.

Gelukkig maakt het spel veel goed zodra je de wereld van Adelpha betreed. Het is meteen duidelijk dat Big Ben veel werk heeft gemaakt van het opwaarderen van de graphics. De moerassen, vulkanische bergen en steden ziener geweldig uit. Maar we lopen hier al snel tegen de eerste paar problemen aan. Zo zijn de animaties van de personages, met name Slade, heel houterig en dit werkt heel afleidend. Daarnaast hebben alle personages dezefde animatie set, waardoor ze allemaal clones van elkaar lijken.

Een van de beste elementen van de originele Outcast was de gameplay waarin Cutter verschillende gadgets en wapens kon inzetten om verschillende problemen op te lossen en vijanden te verslaan. Dit was één van de eerste spellen die zo de speler zoveel opties gaf, iets wat later zeer populair zou worden in spellen als Deus Ex. Het is daarom goed te zien dat deze gameplay zo goed bewaard is gebleven in Second Contact. Het uitproberen en combineren van de verschillende wapens en gadgets blijft leuk en je zult je blijven verheugen naar wat er nog te unlocken valt.

En het is maar goed dat dit zo leuk is want de quests gaan al snel vervelen. Met enkel een paar uitzonderingen zijn het allemaal fetch-quests. Dit gaat dus al snel vervelen en dit was het probleem van het origineel. Het zou mooi geweest zijn als Big Ben wat tijd had genomen om hier aan te werken. Hetzelfde geldt voor de slecht werkende hitboxes, waarbij een krat je blokkeert alsof het een muur is, en de grote van de wereld. Appeal wist heel goed om te gaan met de technische beperkingen in 1999 in het creëren van de wereld. Na bijna 20 jaar voelt de wereld daarom heel beperkt en klein ook al wekt het een andere indruk op het eerste gezicht. Ook hier had wat meer werk kunnen worden gedaan.

Als Outcast fan is het de vraag of ik Second Contact kan aanraden? Het was leuk om de wereld van Adelpha weer verkennen maar het is ook duidelijk dat deze remake niet helemaal goed uit de verf is gekomen. Voor hen die graag deze klassieker eens willen ontdekken kan ik het aanraden maar als je op zoek bent naar de volgende action-adventure klassieker dan kom je er bekaaid vanaf. Ik hoop wel dat Big Ben een geheel nieuwe Outcast gaat ontwikkelen want ik wil deze wereld graag verder verkennen.


  • Turi Fiorito / Actie / 27-11-2017 / BigBen Interactive / Appeal
    Graphics: 6.0 Audio: 7.0 Gameplay: 6.0 Controls: 7.0 Replay: 6.0
    6.0
    + Mooie graphics upgrade
    + Goede actie gameplay
    +
    - Slechte animaties
    - Saaie fetch-quests
    - Slechte hitboxes

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx