Developer Griptonite Games en Rebellion hebben gezegd dat het ontwikkelen van games voor de Nintendo 3DS en NGP flink meer geld kost dan het produceren van games voor huidige handhelds, zoals de DS en de PSP. Via de Develop lezen we dat JC Connors laat weten: “Als je nu een game wilt ontwikkelen voor de PSP2 of de 3DS, dan zul je zien dat het budget, vooral van launch titels, zo’n 2 tot 3 maal hoger zal zijn dan van een typische DS game in het verleden. Het kost gewoon meer tijd om een game te designen op die apparaten met de geavanceerde features aan boord.”
Rebellion’s Chris Kingsley voegt daaraan toe dat meer kracht ook vraagt om hogere verwachtingen. “Als je meer krachtige machines hebt, dan worden de verwachtingen ook hoger en moet je meer tijd en geld in projecten steken. Iedereen wil gedetailleerde omgevingen en dat soort dingen. Het brengt gewoon hoge verwachtingen met zich mee.”
En baseer je dat op je eigen development-ervaring voor deze handheld of gok je maar wat?
Dat is echt bullshit. Het ontwikkelen is helemaal niet 3 keer duurder voor de 3DS. de graphics zijn byzonder triest te noemen dus daar zit het hem al niet in. Het 3D gebeuren is een kwestie van 2 keer zoveel berekeingen doen om het 3D effect te creeren, daar zit niet perse meer programmeerwerk in en zeker niet 3 x zoveel! Ze willen gewoon weer een reden hebben om alles duurder te maken.