Electronic Arts Inc. heeft vandaag de ontwikkeling bekendgemaakt van EA SPORTS IGNITE, een nieuwe game-engine voor EA SPORTS-games op Xbox One, het alles-in-één games en entertainment-systeem van Microsoft, en PlayStation 4. Dankzij EA SPORTS IGNITE komen de EA SPORTS-games nog meer tot leven. Spelers denken, bewegen en gedragen zich als echte sporters in dynamische, levende werelden. Dankzij deze nieuwe engine worden Next Gen-games op een totaal nieuwe manier gespeeld en ervaren. FIFA 14, Madden NFL 25, NBA LIVE 14 en EA SPORTS UFC worden allemaal gemaakt met de EA SPORTS IGNITE-engine en in de komende 12 maanden uitgebracht.
EA SPORTS IGNITE combineert nieuwe technologie met de beste EA-systemen voor rendering, runtime-fysica, animaties, intelligentie, motoriek en online functionaliteit tot één krachtige nieuwe engine. Sporters in de game nemen nu op een realistische manier intelligente beslissingen. Ze zijn zo behendig dat ze hun tempo kunnen variëren en van richting kunnen veranderen met realistische atletische bewegingen. De omgevingen komen tot leven waardoor de game-ervaring net zo indrukwekkend en dynamisch wordt als in echte stadions en arena’s.
“Door jarenlang investeren en innoveren, hebben we een game-engine ontwikkeld voor alle EA SPORTS-games die verbazingwekkend nauwkeurig en realistisch is, en zorgt voor ervaringen waar we eerder alleen van konden dromen”, zegt Andrew Wilson, uitvoerend vice-president en hoofd van EA SPORTS. “Met EA SPORTS IGNITE en de kracht van Next Generation-consoles komen onze games tot leven, met nog meer nauwkeurigheid, emotie, connectiviteit en plezier.”
Sporters in Next Gen-games van EA SPORTS kunnen intelligente beslissingen nemen en net zo snel reageren als echte sporters. EA SPORTS IGNITE is in staat tot vier keer meer berekeningen per seconde dan engines voor vorige consoles. Het denkvermogen van spelers wordt hierdoor bijna onbeperkt uitgebreid, waardoor ze sneller moeilijkere beslissingen kunnen nemen. Spelers komen tot leven met hetzelfde gevoel voor de ruimte om zich heen en dezelfde instincten (denken, anticiperen en reageren) als echte sportmensen die zich bewust zijn van hun omgeving. In FIFA 14 bijvoorbeeld neemt het gevoel van urgentie van een voetballer toe naarmate de wedstrijd vordert en er een doelpunt nodig is. Ze haasten zich om een vrije trap, hoekschop of doeltrap te nemen als de tijd begint te dringen.
EA SPORTS IGNITE bootst de dynamische bewegingen en de biomechanica van de beste sporters ter wereld levensecht na. Vergeleken met eerdere consoles zijn de animaties tien keer gedetailleerder. Duizenden nieuwe specifieke sportanimaties vormen de basis van nieuwe motoriek-systemen. Spelers zetten zich schrap, wenden, keren en kappen, veranderen snel van richting en wisselen van tempo, met de lenigheid en explosiviteit van topatleten.
EA SPORTS-games voor de volgende generatie zijn verbazingwekkend nauwkeurig en zien er schitterend uit. De omgevingen komen echt tot leven. De game-ervaring wordt hierdoor net zo dynamisch en veranderlijk als in echte stadions en arena’s tijdens het verloop van een wedstrijd. De intense sportsfeer wordt elk moment van het wedstrijdverloop perfect weergegeven, inclusief 3D-publiek en dynamische standpunten. Afhankelijk van de situatie maken spelers andere acties en ook het publiek laat weten of de wedstrijd volgens verwachting (en naar tevredenheid) verloopt.
FIFA 14, Madden NFL 25, EA SPORTS UFC en NBA LIVE 14 worden de komende 12 maanden wereldwijd uitgebracht op Xbox One en PlayStation 4. FIFA 14 wordt uitgebracht voor het Xbox 360 videogame and entertainment systeem, PlayStation 3 computer entertainment systeem, PC en andere platforms. Madden NFL 25 wordt wereldwijd op 29 augustus uitgebracht voor het Xbox 360 videogame and entertainment systeem en PlayStation®3 computer entertainment systeem.