Alles moet kapot!
Twin-stick shooters is een genre dat vooral vroeger erg populair was. Nog steeds hebben veel gamers veel met het genre en zo nu en dan komt er dan ook een game uit. Ditmaal is het de beurt aan NeverAwake, een game van Phoenixx, die allereerst voor de PC uitkomt, en later voor de console. Al voordat de game uit kwam, konden we al flink vlammen voor het leven.
Voor het vlammen hoef je overigens niets te doen, dat gebeurt automatisch in de game. Als meisje vecht je tegen groentes, honden en alles wat zij extreem haat. Je bent een meisje dat nooit uit haar dromen ontwaakt. In de dromen die je meemaakt, neem je het op tegen monsters in meer dan 80 verschillende levels. Het doel? Alles wat los en vast zit kapot knallen en hun zielen opnemen. Door het opnemen van ‘souls’ loopt een percentage op en wanneer dat de 100% bereikt, heb je gewonnen en kun je een volgend leven spelen. Dat klinkt simpel en is ook simpel. Wanneer het on-rail level voorbij is, kom je in een tweede of zelfs derde loop terecht waarin je nogmaals dezelfde vijanden kunt neerknallen. Verder zijn er eindbazen die je kunt verslaan en kun je nieuwe wapens en upgrades kopen, waarmee je beter beschermd bent, of juist meer effectievere wapens kunt gebruiken. De accessoires die een en ander verbeteren kunnen in slots gezet worden. Als het echter nog steeds te moeilijk is, dan kun je een oversoul inzetten waardoor je wapen de volledige ronde een stuk sterker zal zijn. Er zijn 4 werelden welke weer verschillende stages hebben die elk zo’n 3 minuten duren om te spelen, mits je ze meteen haalt uiteraard.
Grote chaos op je scherm
Het concept is dus erg simpel, maar leuk is het zeker. De controls zijn daarnaast zeer toegankelijk net als de game zelf, maar toch is elk level zeer uitdagend. Met de WASD-toetsen kun je voortbewegen en met de muis kun je de richting van de schoten bepalen. Verder kun je ook nog met de muis dodgen en een speciaal wapen inzetten dat voor een soort van ‘blast’ zorgt. Grafisch is het spel best wel prima, met een lichte cel-shaded stijl die gekruist wordt met een uitermate cartoony kleurendesign. Het enige wat opvalt is dat er een soort van randje om het main character heen zit, wat er wat kartelig uitziet en dus wat onscherp oogt. Vooral het character-design en de verschillende stijlen van de diverse werelden springen echt in het oog. De tussenfilmpjes voegen weinig toe en zijn grafisch van een wat lager niveau, net als het lichaam met de werelden waar je de level-selectie doet. Verder doet het spel weinig bijzonders, hetzelfde eigenlijk over de audio. De achtergrondmuziek is redelijk rustgevend, daar waar het knalwerk vooral de boventoon voert.
NeverAwake doet niet heel veel bijzonders, maar is een simpele twin-stick shooter die toegankelijk is, ook wanneer de moeilijkheidsgraad hoger wordt. Gelukkig is er dan altijd nog de oversoul die je kunt inzetten, of er bestaat de mogelijkheid om hier en daar een level te skippen. De eindbazen en level-design zorgen voor lichtelijke variatie, maar echt uren achter elkaar zul je dit spel ongetwijfeld niet gaan spelen door de zware herhaling van de gameplay die al snel op zal treden. Ben je echter op zoek naar een goede twin-stick shooter die kwalitatief op elk gebied een voldoende scoort, dan is dit een prima tijdverdrijf dat je niet zal teleurstellen.