Nieuwe Koning
Jeffrey Herlings move over, er is een nieuw koning in de MX. Voor wie Jeffrey Herlings niet kent, hij is Neerlands trots en onze grootste sporter wanneer het komt op gemotoriseerde sporten. De wereldkampioen MX2 motorcross van 2012 en 2013, het jaar waarin hij alle races won waar hij aan mee deed, won door een beenbreuk in 2014 niet de titel. Hij kan nu het seizoen opnieuw meemaken in MXGP, the official Motocross videogame.
Dat de motorcross een niche markt is zal velen niet ontgaan zijn. Na zijn briljante jaar in 2013 werd Jeffrey Herlings niet eens genomineerd voor de categorie ‘Sportman van het jaar’. Dit zegt veel over de uitstraling en de impact van de sport. Des te riskanter om hiervan een game te maken. De laatste game waarin je kon motorcrossen was MX vs. ATV, een game die helemaal draait om het MX1 en MX2 kampioenschap is er naar mijn idee nog niet geweest. Milestone heeft de stoute schoenen aangetrokken en dacht, waarom niet. Milestone zul je misschien al kennen van de MotoGP motorgames en de World Superbike games. Ze zijn niet nieuw dus in het motorgenre. De MotoGP en SBK games hebben me altijd kunnen bekoren dus ik was benieuwd of ze dezelfde sfeer naar de MX konden overzetten.
Game voor een kleine markt
De opbouw van de MX game is in feite een exacte kopie van de bovengenoemde games die ze hebben geproduceerd. Het draait allemaal om de grand prixs te rijden, losse races, kampioenschappen of je eigen carriere opbouwen. De carriere modus zal voor de meesten het eerste zijn waar ze mee beginnen, je creëert een karakter, je kiest je helm en livery uit en je gaat aan de slag. Na twee races te hebben gereden als wildcard mag je het proberen een heel seizoen uit te houden. Aan het begin van je eerste seizoen krijg je aanbiedingen van verschillende teams, het maakt opzich niet al teveel uit naar welk team je gaat aangezien de snelheidsverschillen redelijk klein zijn. Dat is ook het grootste verschil met de circuitracegames, daar zijn de verschillen in snelheid veel groter. Nadat een aantal races gereden zijn kun je overstappen naar andere teams of bij je eigen team blijven. Opzich geen verrassingen hier.
De grootste verrassing zit hem in de gameplay. Als redelijk ervaren motogp gamer ben ik wel het een en ander gewend. Het blijft veel lastiger om een motor snel een ronde te laten rijden dan een auto. Voor je het weet ga je onderuit. Maar zelfs met ervaring blijft MXGP een hele uitdaging. Het is geen game die je snel oppakt en zo mee wegrijdt, of je moet alle assists aanzetten. De leercurve zit hem in de distributie van je lichaamsgewicht. Doordat de bochten bestaan uit diep en minder diep zand blijft het lastig welke lijn te rijden, er is niet een lijn beter dan de ander, elke lijn heeft zijn voor- en nadeel. Ook moet er goed worden uitgekeken hoe je je lichaam verplaatst op de motor. Met de linker stick stuur je en met de rechterstick verplaats je je op de motor. In het begin zul je in bochten vaak vallen omdat je te ver verplaatst op de motor. Het is best lastig om goed een bocht door te komen. Ook het inschatten wat je moet doen bij bepaalde jumps en bulten heeft tijd nodig. Zijn er veel lage bulten is het verstandiger om eroverheen te wheelien. Zijn er flinke jumps dan kun je ervoor kiezen om deze met volle acceleratie te nemen en zo ver mogelijk te springen of je motor schuin gooien, zo wind te pakken en de motor zo snel mogelijk weer op de baan te krijgen om verder te accelereren. Het zit allemaal prima in elkaar en het is wel een flink verschil met andere motorsporten.
Aan de rest van de game is helaas af te lezen dat het gaat om een developer met een kleiner budget. Grafisch is het niets speciaals en ziet het zand in Motorstorm er vele malen beter uit. Textures zijn erg ouderwets en er is weinig sfeer rond de baan. Tijdens een raceweekend kun je de motor afstellen en tweaken met de vering en gearing, dit is ook een rechtstreekse kopie van de MotoGP games. Het voelt aan of ze de MotoGP hebben gepakt als basis, hier offroad tracks aan hebben toegevoegd en vooral hebben gekeken naar de handling van de motor aangezien dat een van de dingen is die volstrekt anders is. Wat Milestone goed aanpakt zijn de licenties, alle rijders en merken zitten erin, en ook alle tracks van de officiële kalender zitten erin, dus als je fan bent van de MXGP is dit de enige manier om alle tracks te rijden. Het geluid is prima, de snoeiharde 2 en 4 takt motoren zijn goed gecaptured, je moet wel van die hoge herrie houden om van te genieten.
Eindsprint
De game bevat 14 tracks, welke gelijkwaardig zouden zijn aan de echte tracks waarop gereden wordt in de MXGP. Verder kun je op deze tracks aan de gang in de Time Attack, Grand Prix, Championship en Instant Race modes van de game. Daar moet je het eigenlijk ook wel vooral meedoen, waarmee het spel vrij beperkt blijft en geen grootse paden bewandelt. Online kun je met in totaal 12 mensen aan de gang, wat uiteraard ook voor diverse uitdagingen zal zorgen. Dit kan zowel in een single race als in een kampioenschap.
Milestone heeft een niet meer dan aardige MXGP afgeleverd, de gameplay is solide en uitdagend. Grafisch laat het wel wat te wensen over. De game is gemaakt voor een kleine afzetmarkt, voor diegenen die een affiniteit hebben met de motorcross. Dit zie je eraan af en dus als je geen affiniteit met de motorcross hebt zal deze game niet voor jou zijn. Heb je dat wel, dan zal de game een flinke uitdaging zijn om onder de knie te worden. Hecht niet al te veel waarde aan de kwaliteit van de game, maar wel aan de gameplay, en je zult er best wel wat uurtjes koest mee gehouden worden.