Motorstorm Pacific Rift

thumbnail

De launch line-up van de Playstation 3 was niet de meest geweldige, maar toch zaten er hier en daar enkele pareltjes tussen. Zo hadden we Resistance: Fall of Man, Virtua Fighter 5 en Motorstorm die toch echt wel de pareltjes waren onder de andere launch titels. En ik moet zeggen dat de Motorstorm zeker persoonlijk gezien de leukste, beste en meest vernieuwende game was. Deze game bracht een aantal vernieuwende elementen met zich mee zoals grootse racetracks, diverse mogelijke wegens per baan en verschillende classes van voertuigen die allemaal tegelijk op de baan door elkaar konden racen. Maar het grootste pluspunt aan deze game was toch echt wel die brute hectische chaos die tijdens de races plaatsvond, waarmee dit voor mij een memorabele offroad-racegame geworden is. Maar de game had helaas een aantal minpuntjes, zo waren de laadtijden enorm lang, was de hoeveelheid diverse tracks beperkt en bovenal ontbrak er een offline multiplayer. Gelukkig heeft Sony en Evolution Studios nu een tweede kans om alles goed te maken met het vervolg op Motorstorm, namelijk Motorstorm Pacific Rift.

Van de droogte naar plenzende onweersbuien

Motorstorm Pacific Rift zal dit keer niet zoals zijn voorganger afspelen in de woestijn en dorre gebieden, maar op een tropisch eiland met bomen en al. Door deze locatieverandering komen er gelijk een aantal cruciale gameplay veranderingen aan het licht. Zo zal de omgeving nog meer een rol gaan spelen in hoe jij het beste je weg door de tracks heen kunt banen. Bomen, bosjes en ander groen is nu allemaal een obstakel en moet dus ontweken worden door de voertuigen die hier niet doorheen kunnen racen zonder vertraging op te lopen. Maar de omgevingen zullen daarnaast ook nog eens interactief zijn, zodat je met bijvoorbeeld een vrachtwagen een boom omver kunt beuken, zodat in het volgende rondje de kleinere voertuigen hier omheen zullen moeten rijden. En dit is natuurlijk erg wreed en zal zeker voor nog meer chaos gaan zorgen waar de franchise om bekend staat. Hoewel nog niet bekend is in hoeverre de omgeving interactief zal zijn, is dit natuurlijk geen ramp. Wel moeten ze alles evenredig uitwerken. Want we willen geen vaste punten zien waar je bijvoorbeeld een boom omver kunt rijden of dat er maar een aantal bomen ook echt omvergereden kunnen worden en anderen weer niet. Daarnaast zal er in deze game meer water te vinden zijn, wat ook nog eens de gameplay zal beïnvloeden. Zoals in de vorige delen kunnen we in dit deel weer aan de slag met de turbo in combinatie met het opwarmen van je motor. Maar als je nu door een plas water heenrijdt, zal het je wel iets vertragen maar koelt het je motor ook meteen af. Hierdoor zal je nu meer en sneller die turbo kunnen gebruiken en wordt het natuurlijk een groot gevecht om als eerste door die plas water heen te racen.

Monstertruck, het nieuwste transportmogelijkheid

De besturing in dit deel zal identiek zijn aan zijn voorganger. Dus boosten, sturen, remmen en gassen zijn de knoppen die we weer zullen gebruiken. En dit is natuurlijk geweldig, omdat de besturing van het eerste deel als een huis stond. Alle voertuigen reden lekker en het boosten was een ding wat je zeker op het begin echt onder de knie moest krijgen. De besturing zal dus gewoon hetzelfde zijn, waarmee de makers zich meer kunnen richten op meer mogelijkheden voor deze game. Eén van deze toevoegingen is een extra soort voertuig, de monstertrucks. Deze grote moddervreters en bakbeesten zullen alles in hun weg kunnen overwinnen, maar hebben als nadeel dat ze erg traag zijn. Een erg grote toevoeging is het niet echt omdat het haast hetzelfde is als een vrachtwagen. Mogelijk zal de besturing iets anders aanvoelen, waardoor dit meer een toevoeging is aan het scala moddervreters dan echte grote toevoeging.

De grootste toevoeging aan deze game moet toch wel de offline 4 spelers splitscreen zijn. Nu kunnen we eindelijk tegen een paar vrienden op de bank racen. En deze optie was haast de dood van het vorige deel en ik ben ze dan ook eeuwig dankbaar dat het er nu wel inzit. Wel één klein kritiekpuntje is dat de 4 schermen direct tegen elkaar aanzitten en er geen lijntje tussen zit. Hierdoor gebruik je wel meer van het beeldscherm effectief, maar ik persoonlijk vind dit minder ‘lekker’ spelen. Dit zorgt namelijk voor onduidelijkere vakken wat jouw beeld is en kan voor verwarring zorgen. Dit is maar een klein dingetje en zeker ook erg persoonlijk, maar kan toch de game minder goed laten spelen.

Mooi, mooier, beeldschoon

Het vorige deel zag er al geweldig uit, maar dit deeltje zal er mogelijk zelfs nog over heen gaan, want wat ziet dit er toch mooi uit. De jungle is geweldig vormgegeven, de auto’s zien er enorm gedetailleerd uit en de voertuigen zullen wederom in honderden stukjes uiteen kunnen vliegen. Ook zal er dit keer meer opvulling zijn, doordat het niet op open vlaktes afspeelt maar in een tropisch oerwoud, wat de game zeker goed doet. Daarnaast zal de soundtrack wederom ijzersterk worden. Een aantal bands uit het vorige deel zullen nu ook weer nummers leveren aan het tweede deel en dit is zeker een goed punt, want de soundtrack was erg goed samengesteld bij het vorige deel. Motorstorm Pacific Rift wordt zeker een topper, want alle minpuntjes lijken verdwenen te zijn. Wel is nog onduidelijk de hoeveelheid banen die in deze game aanwezig zal zijn en of de laadtijden zijn verdwenen, maar voor de rest wordt dit zeker een must-have. Een titel die elke Playstation 3 bezitter zonder schaamte en enkele gedachte kan aanschaffen.


  • Christiaan Ribbens / Racing / 03-06-2008 / SCEE / Evolution Studios

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx