Milestone introduceert met trots A.N.N.A., een acroniem voor Artificial Neural Network Agent, een revolutionaire AI gebaseerd op neurale netwerken die voor meer uitdaging zorgt met slimmere en snellere tegenstanders die van elke fout gebruik maken. MotoGP19 wordt de eerste Milestone-game met A.N.N.A. en is vanaf 6 juni verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en Windows PC/STEAM. De game verschijnt enkele weken later ook op Nintendo Switch.
A.N.N.A is het resultaat van meer dan 2 jaar ontwikkeling samen met Orobix’s ingenieurs en data-onderzoekers, een bedrijf dat gespecialiseerd is in AI-oplossingen, en is meer een paradigma dan een traditionele AI waarbij elke actie van tevoren is gepland door de ontwikkelaar.
De aanpak van de op neural network gebaseerde AI is compleet anders; ontwikkelaars programmeren niet vooraf bepaald gedrag, ze geven de AI een doel en het gereedschap om deze te behalen. Daarna, door middel van een ingewikkeld beloningssysteem, “leren” ze de AI welke handelingen succesvol zijn om de opdracht te behalen en welke contraproductief zijn. De AI leert zichzelf wat de beste acties zijn om het doel te bereiken.
Deze aanpak wordt reinforcement learning genoemd en staat toe een AI te creëren die extreem bewust is van haar omgeving en de gevolgen van haar acties, in tegenstelling tot traditionele AI.
De trainingsfase gebaseerd op reinforcement learning duurt enkele maanden, waarbij ontwikkelaars meer dan 200.000 races in één dag simuleren. Dat is meer dan een professionele coureur in zijn hele leven kan rijden. Tijdens die fase kent de Neural AI twee stadia: het ontdekken waarbij de AI leert of de gevolgen van zijn handelingen succesvol zijn om het doel te halen en de exploitatie waarbij de AI profiteert van haar ervaring en kennis om het beste resultaat te halen.
Het resultaat is extreem realistisch en natuurlijk rijgedrag, met rijsystemen, manoeuvres en technieken die vergelijkbaar zijn met die van een professionele coureur. Op het gebied van performance liggen de rondetijden van Neural AI dicht bij de rondetijden van een professionele motorrijder, en zijn ze sneller dan een traditioneel AI-systeem. Het gedrag in een groep is agressief maar fair, waardoor de AI altijd klaar is om voordeel te halen bij fouten. Om alle spelers tegemoet te komen, is de moeilijkheidsgraad aan te passen. Daarentegen is de uitdaging nog nooit zo groot geweest voor onze hardcore MotoGP fans!
“We staan voor een van de grootste innovaties in de geschiedenis van Milestone”, aldus Luisa Bixio, CEO van Milestone. “Het fantastische werk dat gedaan is door onze ingenieurs in samenwerking met Orobix is een mooi voorbeeld van twee onafhankelijke bedrijven die innoveren in een industrie dat vaak gestuurd wordt door grote organisaties. Het is een demonstratie van creativiteit, passie en het vermogen om te innoveren”.
Michele Caletti, MotoGP19 Producer, zegt: “we hebben de game ontwikkeld als gevolg van de feedback die we ontvingen van onze gepassioneerde community. Een verzoek dat het meeste terugkwam, was het moeilijker maken van de singleplayer en het verbeteren van het natuurlijk gedrag van de AI. Door neural networks hebben we beide doelen behaald en met geweldige resultaten. Ik denk dat dit de eerste stap is in een traject van innovatie waar neural networks cruciaal wordt in de ontwikkeling van onze games”.
Luca Antiga, Chief Technical Officer in Orobix, zegt: “Het was geweldig om zo nauw samen te werken met de Milestone ingenieurs en ontwerpers, en een nieuwe generatie van AI te zien ontwikkelen. Het is motiverend om te weten dat de technologie die wij maandenlang ontwikkeld hebben, gebruikt zal worden op PC’s en consoles over de hele wereld. Hier bij Orobix werken we al aan andere applicaties van deze technologie voor verschillende industrieën, waaronder medisch en fabrikanten”.
MotoGP19 is vanaf 6 juni verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en Windows PC/STEAM. Enkele weken later verschijnt de game op de Nintendo Switch.