De Mortal Kombat vechtreeks heeft zijn plaats in het vechtgenre jaren geleden al verdiend met de eerste paar spellen die ijzersterk waren. Na een paar mindere titels en de verrassend leuke shaolin monk variant op de ps2 gaat de serie nu terug naar de wortels met deze Mortal Kombat.
Verhaal
De meeste vechtspellen hedendaags worden bijgeleverd met een verhaal dat nog niet als wc papier gebruikt kan worden. In Mortal Kombat is dit niet helemaal het geval, het verhaal gaat verder met Raiden die onder vuur ligt van de kwaadaardige keizer Shao Kahn. Hij wilt natuurlijk ‘earth realm’ samensmelten met de ‘outworld’. Als dit gebeurt zal ‘earth realm’ verdwijnen met als gevolg dat iedereen die in het rijk leeft sterft. En dan wordt het lastig, Raiden heeft een bericht gestuurd naar zichzelf in het verleden om te waarschuwen voor dit kwaad. Het Mortal Kombat toernooi wordt weer opgezet om het gevecht tussen goed en kwaad voor de laatste maal te beëindigen. Door middel van het tijdsmechanisme heeft de developer ervoor gezorgd dat nieuwe spelers worden geïntroduceerd en oude verhaallijnen worden verteld zonder in de knoop te raken.
Het verhaal begint met de omhooggevallen hollywoodster Johnny Cage. Een standaard arrogante vechter die geen spat is veranderd sinds de eerste Mortal Kombat game. Het is even doorbijten met de verhaallijn van Johnny aangezien hij niet uit te staan is, maar dan worden ook leukere vechters van stal gehaald. Vechten met favorieten zoals Scorpion, Sub Zero en Lui Kang zijn toch wel de hoogtepunten uit het verhaal. Nieuwe karakters worden ook meer uitgediept in de story mode. Een minpunt in het verhaal zijn wel de graphics. De cutscenes zijn gemaakt met de ingame engine en zien er daardoor niet al te denderend uit. Grafisch zag DOA 4 er al beter uit dan deze game. En doordat er geen apart stijltje gepakt is als Street Fighter 4 zijn de mindere graphics slecht te verbergen. Een ander punt is dat de cutscenes niet te skippen zijn. Dat is erg jammer aangezien je waarschijnlijk zo min mogelijk van Johnny Cage wilt zien.
De omgevingen zien er daarin tegen wel prachtig uit. Een groot aantal omgevingen uit de serie zijn opnieuw opgebouwd zodat ze prachtig eruit zien, en ook een aantal nieuwe arena’s zijn toegevoegd. Details als vuur, bloed en alle onderdelen van de arena’s zijn echt super uitgewerkt. Helaas ligt de focus op de actie en heb je als speler geen tijd om van deze prachtige omgeving te genieten maar moet er geknokt worden. Een challenge tower is toegevoegd aan deze game, een toren met maarliefst 300 challenges. Deze challenges bestaan uit standaard vechtsequenties en een hoop minigames. Deze challenges komen gedeeltelijk uit eerdere games, en natuurlijk zijn ze uitgebreid met compleet nieuwe challenges. Kom je niet verder in de challenge mode dan kun je met munten die je verdient met elk gevecht de volgende challenge opkopen. En natuurlijk is de ladder mode ook gewoon weer terug.
Fatalities
Het belangrijkste in een vechtgame is natuurlijk het vechten. Mortal Kombat brengt de serie weer terug naar 2d. Nadat een aantal andere games een succesvol 2d vervolg hebben gehad, denk maar aan Street Fighter 4, dachten ze bij Mortal Kombat het trucje ook maar eens over te doen. Dit is erg goed gedaan. Het voelt en vecht net zoals vroeger. Geen ingewikkelde zaken maar lekker simpel knokken. Dit wil niet zeggen dat de game niet uitdagend is. Maak vorderingen in het verhaal of in de challenge tower en je skills worden flink op de proef gesteld, en complete controle over al de moves van het karakter is benodigd om ‘victorious’ uit de strijd te komen. Het tempo van de gevechten ligt erg hoog en ontwijken van de klappen vergt veel van de reflexen. Het vechten is hetzelfde als in de eerste delen, niet erg vloeiend rijg je combo’s aan elkaar, het gaat soms wat houterig. De combo’s moeten goed opgebouwd worden om echt een vloeiende combo te maken. Een nieuw onderdeel van deze Mortal Kombat is tag team. Met 4 spelers kun je nu tegen elkaar spelen in 2 teams van 2, en met 2 spelers is er nu de mogelijkheid om de ladder te beklimmen in de‘Team Ladder’ mode.
Een van de leukste toevoegingen van deze game is de meter onderaan het scherm. Deze meter is te vullen door het blokken en ontwijken van aanvallen maar ook door zelf klappen uit te delen. Vul een balk, en dan krijg je een krachtigere speciale move, 2 balken en je kunt je losrukken uit een combo, en 3 balken vol en het feest kan beginnen, de X-ray move. Als je dicht genoeg bij de tegenstander staat en de linker- en rechtertrigger indrukt zal deze move zich tonen. Elk karakter heeft een eigen versie op deze move maar allemaal worden ze op dezelfde manier getriggerd. Johnny Cage doet natuurlijk als x-ray move een variant op zijn nutbuster aanval. Het beeld wordt donker en de botten van de tegenstander zijn te zien, Johnny maakt een split en slaat de tegenstander twee keer vol in het klokkenspel, daarna een flinke klap op de ruggenwervel en om het af te maken nog een tik op de schedel. Voor de echte pro Mortal Kombat spelers kan deze move ook in een combo verwerkt worden. Het is elke keer weer zo prachtig als die move werkt, en met open mond kijken hoe de botten breken. Het is zo hard en grof, maar nog niks vergeleken met de fatalities.
De fatalities zijn te grof voor woorden. Waarschijnlijk hebben de developers goed naar saw gekeken want de zieke manieren waarop de tegenstanders of jezelf af worden gemaakt is echt prachtig. De tegenstander in blokjes snijden en villen zijn misschien wel de minst harde die ertussen zitten. Als toevoeging zijn er ook fatalities die arena gerelateerd zijn, waar je iemand afmaakt door middel van iets wat in de arena is. Waar voorheen de fatalities lastig uit te voeren waren is het ditmaal wat makkelijker gemaakt. Ook een fatality training mode is er om ze allemaal perfect zonder druk onder de knie te krijgen.
Het geluid is wel lekker, vooral als de botten worden gebroken kraakt het lekker in de huiskamer. De voice acting zit ook prima in elkaar en de stemmen passen goed bij de karakters. Maar geluid is in fighting games ook niet erg aanwezig, op de commentator die de rondes aankondigt na wordt er weinig gepraat, het achtergrondgeluid met vechten is wel prettig.
De mogelijkheid is er om offline of online elkaars hoofden eraf te rukken. Het leukste is om net als vroeger langs elkaar op de bank elkaar helemaal in de puin te slaan. Maar Mortal Kombat heeft een solide online multiplayer, waar je ranked, social of private tegen elkaar kunt vechten. Het spel heeft een nieuw onderdeel genaamd ‘King of the Hill’, hierin speel je met maximaal 8 man, de hele tijd 1 vs. 1. De winnaar gaat een trapje omhoog en de verliezer moet weer onderaan beginnen. Win je genoeg en sta je eerste dan ben je de koning. Verlies je als koning, dan is het weer helemaal onderaan beginnen.
Back on top
Mortal Kombat is een game geworden die weer de naam mag dragen zonder zich te schamen. Er zit zoveel content in deze game dat je er uren mee zoet bent. Het vechten is weer net zo lekker als in de eerste delen en de toevoeging van x-ray is super. De grootste aantrekkingskracht van mij richting Mortal Kombat waren de fatalities, de grofheid. Dit is weer terug en hoe! Enigste minpunten zijn de graphics en de Xbox 360 controller. Ik speel fighters altijd met dpad, en dit is helaas een heikel punt met de controller op de 360. Maar natuurlijk hoort deze game met een stick gespeeld te worden. Voor iedereen die het fighting genre en Mortal Kombat een warm hart toedraagt is dit een must have.