Er zijn in de Famitsu korte tijd terug weer details verschenen rondom de game Final Fantasy XIII. Zo zou het standaard MP-systeem verdwenen zijn in de game en is deze vervangen voor een ‘cost’ systeem. In één turn kun je enkele serie commando’s opsparen en deze allemaal tegelijk laten activeren, in plaats van één commando dat je kunt kiezen. Een verschillend pattern van commando’s zal ook zorgen voor verschillende uitwerkingen. Als je bijvoorbeeld kiest voor ‘attack-attack-fire’ en ‘attack-fire-attack’ dan zullen verschillen Lightning bewegingen plaatsvinden. In het begin zal het maximum aantal stocks per turn 3 bedragen. Waarschijnlijk zal dit aantal echter gedurende de game verhoogd worden.
ATB is verder ook vernieuwd. Hiermee kun je het aantal ATB gauge bepalen. Als je bijvoorbeeld het maximum aantal commando’s per terun gebruikt, zal je gauge leeg raken. Maar als je slechts één commando geeft in een turn, zal het verlies van gauge minimaal blijven. Een gele indicator in de rechterbovenhoek van je scherm zal een bonus percentage laten zien (beneden) en een chain attack aantal (boven). Concrete details rondom de gele indicator en het bonus percentage zijn nog niet bekend.
Waar het vandaag echter over gaat zijn de screens van de game die zijn verschijnen. Deze vind je beneden: