De Nintendo is een console waarvan je nooit klachten hoort over eventuele moeilijkheden rondom de ontwikkeling van games. Op de GameCube zouden developers al zeer tevreden zijn geweest over de dev-kits die men tot hun beschikking had, maar ook bij de Wii is het een fluitje van een cent om nieuwe projecten te ontwikkelen voor het platform. In een interview met de Gamesindustry geeft Microsoft medewerker Chris Satchell toe dat Nintendo een ‘developer-friendly’ platform is: “I think [Wii is] a simpler machine. It is a pretty simple architecture to program for.” But he was quick to describe Microsoft’s development environment, and the tools it has created for developers, and insisted, “To do an equivalent experience to what’s possible on Wii actually wouldn’t be any harder [on Xbox 360].”
Mede door de architectuur is het een goed platform om games voor te ontwikkelen. De maximale mogelijkheden benutten is echter niet veel moeilijker te realiseren op de Xbox 360, wordt eraan toegevoegd. Verder twijfelt de woordvoerder over het langdurige bestaan van de Wii. Het valt nog te betwijfelen of de Wii een lang, potentieel zal zijn voor de gamers. De launch-weekend verkoopcijfers mogen dan wel hoog uitsteken en hoger zijn dan die van de Xbox 360, maar nogmaals, ik weet niet of de Wii lang een potentieel zal blijven, aldus Satchell.