Volgens Microsoft zijn de tijden waarbij games ontwikkeld werden in 2 tot 3 jaren wel redelijk voorbij. Als we Matt Booty van Xbox Game Studios mogen geloven is het eerder realistisch om te denken dat de topgames zo’n 4 tot 6 jaren in productie zijn voor ze uit zullen komen. Dit komt volgens Booty door de alsmaar stijgende complexiteit van de ontwikkeling van moderne games. Ze moeten daarnaast steeds hogeren technische maatstaven zien te hanteren qua graphics en performance.
Booty denkt dat de extra ontwikkeltijd niet meer te wijden valt aan de covid-pandemie maar dat het nu standaard is geworden om een lange cycle-productie te hebben. Veel uitgevers maken dan ook de moeilijke beslissing om meer de tijd te nemen om games af te ronden en te lanceren. Titels als Diablo IV en The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom zijn dan ook goede voorbeelden van titels die een lange productietijd hebben meegemaakt.
Tja, al die games die een singleplayer van 50 uur moeten hebben tegenwoordig. Ik weet zeker dat als je ‘n game uitbrengt die 6 uur lang super vet is en verder niet langer duurt, dat je alsnog gewoon blockbusters hebt. Maar de standaard is dat tegenwoordig titels minstens 10 uur of zelfs liefst 20 uur aan campaign met zich meenemen, wat imo totaal onnodig is.