Enige tijd geleden verschenen er flink wat details rondom MGS4. Zo zou het spel namelijk cutscenes met zich meebrengen die meer dan 30 minuten kunnen duren. Alle scenes zijn realtime en sommige zijn ook bestuurbaar met de conroller. Tijdens een briefing in de tweede missie bijvoorbeeld kun je vanuit verschillende standpunten (camerahoeken) de instructies bekijken. Daarnaast maken sommige grafische elementen het spel nog levendiger dan verwacht. Zo zien we bijvoorbeeld vogels die overvliegen, kabels die in de lucht hangen en bewegen, veel explosies in de buurt etc.
Het spel bezit verder veel aliasing om zo kartels te voorkomen en het ziet er dan ook hoogstaand uit. Explosies, vuur en rookeffecten zouden zelfs verbluffend eruit zien. Metal Gear Solid 4 kent soms wel enige framedrops, maar het is een stuk minder dan het geval was op de TGS 2007. In MGS4 spelen Nanomachines een grote rol. Zij bepalen ondermeer het verloop van de oorlog en de veranderingen daarin. Als je in de game bent krijg je echt het gevoel dat je in een strijdveld beland bent. De omgevingen zijn dan ook erg specifiek utigewerkt. Ook de echt lijkende animaties van bijvoorbeeld pijn (Snake die bijvoorbeeld aan zijn schouder voelt door de pijn), de nieuwe CQC movements en de rolling barrel feature zijn de nodige toevoegingen gerealiseerd binnen de serie. Metal Gear Solid 4 komt in juni van dit jaar uit voor de PlayStation 3. Waar het vandaag echter om gaat zijn de onderstaande screens van de game.