Metal Gear Rising: Revengeance zal de PlayStation 3 gebruiken als lead platform. Het spel wordt dan ook eerst op dat platform ontwikkeld waarna een port voor de Xbox 360 gemaakt zal worden. Dat heeft producent Inaba van Platinum Games op zijn Twitter gezegd. Bij Bayonetta gebruikte Platinum Games nog de Xbox 360 als lead platform waarbij de PS3-versie werd uitbesteed. Bij Vanquish werden beide versies wel door Platinum Games geproduceerd.
Het hoofd van Kojima Productions en bedenker van de Metal Gear serie, Hideo Kojima, koos persoonlijk Platinum Games voor het creëren van de nieuwe game. Metal Gear Solid veteraan Yuji Korekado van Kojima productions is aangesteld als leider van het project en werkt nauw samen met Atsushi Inaba van Platinum. Daarnaast treedt Hideo Kojima op als uitvoerend producent. Deze beslissingen zorgen voor een herpositionering van METAL GEAR RISING: REVENGEANCE, een meer actiegeoriënteerde titel dan aanvankelijk gepland was. Platinum Games creëerde een game waarbij de speler de totale controle over de, cybernetische verbeterde, hoofdpersoon Raiden uit Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. De titel belooft een meer actiegebaseerde inhoud dan de voorgaande Metal Gear Solid titels.