Nog niet zo heel lang geleden werd er door Square-Enix een nieuwe game aangekondigd. Het leuke aan deze game is, is dat hij gebouwd gaat worden op dezelfde engine als Gears of War. Epic Games heeft de engine uitgeleend aan Square-Enix. We moeten echter wel notitie maken van het feit, dat je deze titel totaal niet moet vergelijken met Epic’s Gears of War. Qua schoonheid zal de game toch wel ongeveer even mooi moeten worden, maar qua setting heeft het totaal niets met elkaar te maken. Er is wel weer het één en ander aan nieuws verschenen over de nieuwste game van ontwikkelaar Square Enix.
Zo zal, zoals nu gepland, The Last Remnant verschijnen voor de Playstation 3 en de Xbox 360. Natuurlijk is dit niet het belangijkste, maar het aantal grote mensen in de industrie dat meewerkt aan het spel, die maken het wel een stuk aantrekkelijker. Director Hiroshi Takai (director van het vechtsysteem in Romancing Saga Minstrel Song), Chief Artist Kimihiko Miyamae (Background Director van Final Fantasy-games), Producent Yusuke Naora (Art Direction voor Final Fantasy- & SaGa-games)Producent Nobuyuki Ueda (Project Management bij de SaGa-serie). Al deze personen werken een beetje mee aan het spel om er een geslaagd succes van te maken. Andere informatie over de game kun je hieronder vinden. Zo zul je in de The Last Remnant o.a. controle kunnen krijgen over groepen, dit moet een zeker gehalte aan de gameplay toevoegen.
Tijdens gevechten zul je realtime complexe gegeens moeten geven aan je karakters om speciale moves uit te voeren. Je kunt deze bevelen in groepen van maximaal 5 personages in één keer aansturen. De speler is vrij om meerdere groepen aan te maken in de game. Je kunt je manschappen dus ook over 2 groepen verdelen. Elke groep kan daarnaast onafhankelijk commando’s ontvangen en uitvoeren.
Boven in je scherm bevindt zich een Tension-meter. Dit betekent letterlijk vertaald ‘spanning’. De Tension-meter geeft het gevoel van overwicht aan bij jouw en de tegenstander. Ben je in het voordeel, dan stijgt jouw spanning, wanneer het tegenovergestelde het geval is zal deze dalen. De Tension-meter kan snel van gedaante veranderen. Wanneer je met een character tegen 2 vijanden vecht zijn zij bijvoorbeeld in het voordeel. Als je ze verslaat zal de Tension-meter echter in jouw voordeel zijn. Het spel zal zo’n 30 uur in beslag nemen, daarnaast zou ook al downloadbare content in de planning staan.