Er zullen vandaag in de Master of Orion Early Access twee nieuwe levensvormen worden geïntroduceerd, namelijk de “Darloks” en de “Silicoids”. Deze nieuwkomers komen niet met lege handen aan, zij nemen spionnen en kennis mee, onthullen “Independent Planets” en schenken een nieuwe victorie conditie: “Economics”. Master of Orion is ook vanaf vandaag speelbaar op Linux en Steam OS.
Met de aankomst van de “Darloks” en de “Silicoids” bevat de game nu de 10 rassen van de eerste Master of Orion. Plus als extra de “Terran” die enkel verkrijgbaar is bij de Master of Orion Collector’s Edition.
De achterbakse en sneaky “Darloks” zijn meesterlijke spionnen die door niemand in de sterrenstelsel wordt vertrouwd. Je kunt met deze hufters informatie verzamelen, industrieën vernietigen en onderzoeken, technologie stelen en zelfs voedsel besmetten; complete verwoesting hiermee zaaien dus. Echter, hebben alle rassen toegang tot “Espionage” dus ook anderen kunnen ook in schaduw oorlog voeren.
De “Silicoids” lijken op kolossale stenen reuzen maar zijn niet bijster intelligent. Zij zijn ervaren ingenieurs, getraind in kolonies veroveren en grote vloten bijeen brengen. Hoewel hun populatie langzaam groeit zij hebben wel een ultra rijke huisplaneet gevuld met zeldzame mineralen die, in de juiste handen, campagnes in overdrive kunnen zetten.
De nieuwe victorie conditie “Economic” brengt de tycoon bij je naar boven. Je kan, bijvoorbeeld, de game winnen door de galactische markt in een hoek drijven bij de “Interstellar Stock Exchange”. Bedenk hoe handig spionnen hier zouden zijn. Probeer het structuur te saboteren door het gehele populatie te laten staken waardoor de vijand niks meer bouwen kan; wat enorme voordelen geeft. Je kan ook economische voortgangen bij andere spelers inzien en zelfs aandelen kopen met universele productiviteit als investering.
Rassen op Onafhankelijke Planeten hebben besloten om onafhankelijk en ver van het bewind van grotere beschavingen te blijven. In tegenstelling tot jou en jouw tegenstanders hebben zij geen enkele ambitie om zichzelf uit te breiden. Lijkt niet echt nuttig maar de Onafhankelijke Planeten kunnen de sleutel tot victorie bevatten. Je kan missies voor hen uitvoeren zoals het afweren van vijanden en credits doneren om hun aan jouw zijde te hebben. Ook zijn deze planeten lid van het “Galactic Council” en hun stem kan cruciaal zijn voor een “Diplomatische” overwinning.
De ontwikkelaars van NGD studio gebruiken de Early Access om feedback te vergaren en luistert nauw naar de fans. Dankzij alle feedback hebben zij de “Tactical Battles” uitdagender gemaakt, is de AI sterker geworden waardoor de rassen individueler zijn en hebben zij diverse moeilijkheidsgraden toegevoegd. Ook leuk is de nieuwe Victory pad en dat het design van jouw schip invloed heeft op jouw vloot en gevechten.