Ontwikkelaar Game Republic is misschien niet de bekendste ontwikkelaar. Dit kan natuurlijk komen doordat de titels van hen ons maar weinig aanspreken of omdat het een Japanse ontwikkelaar is. Toch zijn er verschillende nieuwe games ontwikkeld door Game Republic en zo komen ze ook nu weer met een nieuwe titel genaamd Majin and the Forsaken Kingdom. Echt geheel iets nieuws is het niet, want het heeft wel veel weg van het spel The Last Guardian. Wat dan ook als eerste opvalt, is dat je ook in dit spel een fantasiewezen hebt als vriend. Of het Game Republic zal lukken om met dit spel eindelijk eens het grote publiek te raken is nog de vraag.
A boy with no name
Wanneer we Majin voor het eerst opstarten valt meteen op dat de game een vrij kleurrijke setting heeft. Je begint ergens in een kasteel waar je eigenlijk nog niet echt veel van het verhaal hebt mee gekregen. Wanneer je iets verder bent blijkt dat je opzoek bent naar een schat. Al gauw wordt de zoektocht beëindigd wanneer je oog in oog komt te staan met een aantal vijanden. De vijanden komen steeds dichter op je af en net wanneer je een stap naar achteren wilt doen val je in een kuil naar beneden. Hier stopt het eerste gedeelte, vervolgens kom je bij op een locatie waar je niet zo 1-2-3 meer naar boven kunt. Wanneer je verder wilt gaan zie je een rat lopen, het grappige hieraan is dat je met deze dieren kunt praten, want jij beschikt over een speciale gave om met de dieren en andere wezens te kunnen praten. De rat vertelt jou dat je op moet passen voor bepaalde vijanden en dat het kasteel verschillende gangen kent waarbij je vooral goed moet nadenken over hoe je op een bepaalde plek moet komen. Verder schijnt er in dit kasteel een wezen te zijn die vast zit en dat jij de persoon bent die deze kan bevrijden.
Eenmaal aangekomen bij het wezen zie je dat het een reusachtig monster is. Het monster zit vast geketend en kan niets doen dan slapen. Als je wat dichterbij komt wordt het monster wakker, maar doet niet veel. Al gauw krijgt hij door dat je met hem kunt communiceren en jij misschien wel de enige persoon bent die hem kan helpen. Hij zit namelijk vast en al zijn krachten zijn van hem af genomen. De enige manier om zijn krachten terug te krijgen is om hem te voeren. Er zit namelijk een soort plant in het kasteel verstopt die het monster weer kracht geeft en jij moet deze vinden.
Opvallend aan Majin and the Forsaken Kingdom is dat het hoofdpersonage eigenlijk helemaal geen naam heeft. Je krijgt een cut-scene te zien wanneer je het monster bevrijd hebt, vervolgens wordt hier het eerste contact gelegd. Je vraagt hoe het monster heet, waarop hij zich voorstelt als een Majin genaamd Teotl. Wanneer je zegt dat je eigenlijk helemaal geen naam hebt, geeft Teotl jou de naam Tepeu. Waar dit precies voor staat wil het monster niet zeggen, maar voortaan zal hij je Tepeu noemen.
Wind, Fire &Lightning
In Majin and the Forsaken Kingdom is het de bedoeling dat jullie samen licht brengen aan een koninkrijk dat verloren is gegaan aan de duisternis. Tepeu is nog steeds opzoek naar de schat en Teotl naar een meisje, waar hij zich eigenlijk niets van kan herinneren. Al gaande wordt er meer duidelijk en kom je steeds grotere vijanden tegen. Naast een tal van vijanden zijn er ook heel wat puzzels in het spel. De puzzels kunnen alleen opgelost worden door goed samen met Teotl te werken. Je kunt hem namelijk opdrachten geven om bepaalde dingen te doen.Je kunt hem ook simpele opdrachten geven als volg, blijf staan of val aan. Naast vijanden aanvallen beschikt Teotl ook over speciale krachten. Maar omdat de Majin nog zwak is kan hij deze krachten nog niet gebruiken. Teotl beschikt over krachten als, wind, vuur en donder. Naast deze krachten kan Teotl je ook nog healen wanneer je gewond bent. Andersom kan dit ook, maar alleen door hem te voeden. De Majin eet voornamelijk planten en deze zijn genoeg te vinden in het bos.
Majin and the Forsaken Kingdom is op het eerste gezicht een prima spel en met zo’n 30 uur aan gameplay is het zeker een lange thirdperson game. Het avontuurlijk verhaal heeft wel wat weg van Zelda en naast een goed verhaal heeft het spel tal van puzzels die je samen met Teotl moet oplossen. Het mooie hieraan is dat je in een open wereld speelt en je er dus eigenlijk vrij in bent waar je heen wilt gaan. Het enige nadeel is dat je op een gegeven moment niet meer verder kunt en dat je eerst een andere puzzel moet voltooien voor je het verhaal kunt continueren. Het is daarnaast jammer dat je vaak dezelfde soort puzzels moet oplossen. Bijna elke deur zit bijvoorbeeld op slot en kan via een hendel open gemaakt worden. De manier van hoe je er kunt komen is wel verschillend, maar daar houdt het ook wel bij op.
Afgezien van de puzzels is het spel grafisch wel prima, oké het is geen topper, maar dit hoeven we ook niet van dit spel te verwachten. De voice-acting is wel heel slecht. De dieren klinken allemaal heel kinderlijk en wekken enigszins irritaties op waardoor je gauw geneigd bent filmpjes te skippen. Gelukkig speelt het spel wel heel lekker weg en opdrachten aan de Majin geven werkt ook prima. De mogelijkheid om zelf te vechten en ondertussen opdrachten aan de Majin geven werkt prima. De variaties tussen gevechten met vreemde wezens en het oplossen van puzzels zorgt voor voldoende afwisseling. Naarmate je verder komt in het spel kun je de Majin ook meer opdrachten geven. Het is jammer dat er naast de puzzels en gevechten niet veel meer te doen is. Het is verder tegenvallend dat er geen multiplayer mode in het spel zit. Majin moet het dus echt hebben van de singleplayer, die overall niet imponeert. Echter moet gezegd worden dat Game Republic met dit spel toch een aardige titel heeft neer weten te zetten die voor de meesten toch wel aardig weggespeeld zou kunnen worden.