Maid of Sker

thumbnail

Maid of scare

Horrorgames, je moet ervan houden, of je houdt er totaal niet van. Maid of Sker is zo’n survival horror game waarin wordt gespeeld met de angsten van de speler. In het spel ga je naar een afgelegen hotel met een geschiedenis uit het Britse folklore. Zonder enige vorm van wapens, zul je moeten overleven. Of het spel echter beangstigend goed of slecht bleek te zijn bespreken we in deze review van de game.

Gevestigd in 1898 en gebaseerd op het spookachtige Welsh verhaal van Elisabeth Williams duik je in een verhaal over een familie dat gedreven is door martelingen en slavernij. Een bovennatuurlijk mysterie vindt inmiddels plaats op het terrein van het hotel, maar ook binnen het hotel. Jij bent helaas zo gek om het hotel te betreden, en het mysterie te ontrafelen.

En gek ben je weldegelijk, want echt gezellig is het niet in het hotel. Je begint weliswaar buiten, maar zult al gauw zowel binnen als buiten te werk gaan. Het spel kent geen wapens, maar is juist een stealth game waarin je vijanden moet zien te ontwijken. Er lopen namelijk AI-vijanden rond die reageren op geluiden in de omgeving. Om deze geluiden zo beperkt mogelijk te houden moet je proberen om zo min mogelijk objecten in de omgeving te laten bewegen. Verder kun je ook je adem inhouden wanneer vijanden dicht in de buurt zijn, maar uiteraard kun je je adem niet lange tijd inhouden. Tevens kun je een defensief geluidsapparaat gebruiken om tegenstanders tijdelijk te laten verdoven en ze snel voorbij te gaan. Het dynamische omgevingsgeluid die vijanden via een duwsysteem waarschuwt wanneer de speler tegen objecten botst is een uniek systeem. Het werkt op zich goed, en zorgt er tevens voor dat je constant met zweethanden jezelf voortbeweegt. Daarnaast zijn je opponenten ook vrij random wat betreft hun bewegingsvrijheid, en lopen ze niet altijd in standaard voorgeprogrammeerde paden. Qua gameplay doet het spel verder niet heel veel bijzonders eigenlijk. Je kunt niet heel veel, naast gebukt lopen, health regeneraten en het geluidsapparaat gebruiken, maar daarmee wil men de focus vooral leggen op het stealth-aspect van de game.

Stroeve gameplay

Wat opvalt, al vanaf het begin van de game, is direct de redelijk stroeve gameplay. Het bewegen van de sticks lijkt een beetje vertragend te werken en voelt zelfs redelijk ouderwets aan. Het is dan ook maar goed dat het spel geen shooter-achtige kenmerken kent, want dat zou absoluut niet gewerkt hebben. Het stealth te werk gaan werkt op zich prima, maar irritaties ontstaan geregeld door de redelijk grote afstanden van save-points. Wanneer je dus gepakt wordt door een tegenstander, en niet weet te ontsnappen en sterft, zul je weer een flink stuk opnieuw moeten spelen, waar je wellicht helemaal geen zin in hebt en net met bloed-zweet-en-tranen hebt weten te overleven.

Audiovisueel is Maid of Sker van redelijke kwaliteit. Vooral de audio, of juist de ontbrekende audio veelal, zorgt ervoor dat het spel zenuwslopend kan zijn. Het spel kent een gelimiteerde depth of view, waardoor je niet alles kunt overzien. Daarnaast zul je ook stoffige korrels zien opwaaien, welke je zoveel mogelijk moet zien te ontwijken, aangezien je anders moet hoesten. Verder is het spel veelal donker, en vrij lineair, waarbij je hier en daar wel enkele licht afwijkende richtingen op kunt gaan in de map. De collectibles zorgen ervoor dat je zoveel mogelijk alle ruimtes wilt uitpluizen. Echter is het spel zeker niet hoogstaand, maar de 4K-schermresolutie zorgt er wel voor dat de graphics verre van onbehoorlijk eruit zien. Het hergebruik van veel objecten en character models, maken dat het spel hier en daar wat eentonig overkomt.

Het is lastig te zeggen of Maid of Sker een aanrader is. Het concept dat geluid zorgt voor vijandigheid is origineel en dat zorgt er juist voor dat het spel erg spannend is. Jij ziet de vijanden namelijk, maar zij zien jou niet, wanneer je niet te dichtbij komt en zo stil mogelijk blijft. Dat klinkt overigens makkelijker dan het is… De gameplay is verre van volmaakt, maar wellicht dat dit stroeve juist bewust is gedaan om de stealth-aanpak wat vertragend te laten werken. Ik vind het persoonlijk wat gebrekkig werken. Het doel van de game, de speler flink angst inboezemen, is echter een geslaagd onderdeel van de game. Het spel is geen game waarbij je constante schrikmomenten zult hebben, maar de vijanden die je op de hielen zitten, en het gevoel dat je constant alleen bent en praktisch bijna wapenloos, zorgen ervoor dat het spel constant spannend blijft en zorgt voor een nerveus gevoel. Nadelen van de game zijn de save-points, die soms erg slecht gepositioneerd staan, en de stroeve gameplay hier en daar, die vrij traag is. Echter blinkt het spel helaas ook nergens echt in uit, maar zakt het ook nergens echt weg in de modder. Het concept is op zich aardig, maar de uitwerking is uiteindelijk verre van perfect. Toch, wanneer je houdt van een horrorgame, die niet de volle mep kost, maar wel sfeervol is, en een goede setting heeft, dan is dit wel het proberen waard.


  • Jeroen Janssen / Adventure / 28-07-2020 / Cosmocover / Wales Interactive
    Graphics: 7.5 Audio: 8.0 Gameplay: 5.5 Controls: 7.0 Replay: 5.0
    6.0
    + Sfeervol en zenuwslopend
    + Opzwepende audio
    +
    - Licht stroeve gameplay
    - Save-points zijn irritant geplaatst
    -

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx