Lost – Via Domus
Lost is een serie die bekend werd onder een mysterieuze vorm van spanning. Op sommige momenten moest je heel goed nadenken, bij anderen zag je het van tevoren aankomen. Het gaat allemaal over de overlevenden van Oceanic Flight 815 die stranden op een eiland nadat hun vliegtuig gecrasht is. Ze proberen allemaal hun eigen weg te vinden en soms elkaar te pas af te snijden. Eerst dachten de overlevenden alleen op het eiland te zijn, maar iets of iemand houd hun in een ijzingwekkende greep. Ubisoft besloot om die reden een game van de serie te maken en op een aantal punten is ze dat nog goed gelukt ook. Zo kan ik in ieder geval zeggen dat het verhaal erg sterk in beeld gebracht en dat de spanning de juiste is zoals je die van de serie kent. Het draait in de game allemaal wel om een totale vreemdeling, die jij als gamer speelt, maar later blijkt dat toch een beetje anders uit te pakken. De spanning word om die reden ook helemaal om dit onbekende, niet in de serie voorkomende, personage heen gebouwd. Hoe deze jongen heet is zeker de halve game een vraag die iedereen wel beantwoord wil zien. Juist op dat moment faalt Ubisoft.
Game mooi; duur een stuk minder
Ik moet toegeven dat de game Lost – Via Domus er heel aardig uitziet. Sterker nog, de tussen filmpjes maken de game compleet voor zover dat kan. Het eiland ziet er goed uit, alle personages zul je als fan direct herkennen en de spanning is goed voelbaar op het prachtig in beeld gebrachte eiland. Er is echter wel een probleem. De game is veel te kort en kan binnen een dag op de 1000 punten staan zoals ik zelf ervaren heb. Bij sommige winkels kost de game dan nog geen 40 euro, maar om die reden koop je geen enkele game. Het spel biedt daarnaast ook nog eens weinig actie, want het meeste blijft bij het opsporen van mensen, dingen fotograferen en zorgen dat je het geheugen van jezelf weer terug kunt vinden. Jij hebt je geheugen na de crash namelijk verloren en dat komt je niet vrolijk tegemoet gedurende de verhaallijn van het spel. Er zitten weliswaar een paar spannende momenten tussen, maar dat is dan ook dat. Voor de rest geld alleen maar het gevoel wat je nu precies doet. De personages ogen dan natuurlijk en zijn redelijk in hun element, maar dat je het gevoel krijgt een vakantie te vieren maakt het er allemaal niet beter op. Daar komt nog bij dat een deel van de stemmen niet origineel is ingesproken en dat haalt ook een hoop weg bij het speel plezier. Je moet ook nog rekening houden met het feit dat het in de jungle allemaal een onoverzichtelijke boel is en dat het spel behoorlijk lineair loopt. Het zijn allemaal punten van kritiek waar aan Ubisoft bij een mogelijk deel twee harder zijn best moet doen.
Besturing soepel, maar wel wat traag
Naast hier en daar wat rennen loopt je personage vrij soepel. De fysieke kracht van het spel is niet hoogstaand, maar wel acceptabel. Punt van kritiek ligt hem vooral in het feit dat je wel rent, maar dat het gevoel er helemaal niet is. Als je zo nu en dan op de vlucht slaat voor het onbekende schaduw effect, dan heb je het idee dat het allemaal vrij traag op gang komt. De reactie van je personage is daarom ook niet wat je op een next-gen console mag verwachten. Ik moet echter wel toegeven dat alle kleine dingetjes wel het nodige positieve bijdragen. Zoals ik eerder al zei is het verhaal erg mysterieus en de spanning is redelijk te voelen. Lost fans zullen absoluut genieten van dit spel dat redelijk speelt. Je moet wel rekening houden dat de game ook een typisch Lost einde heeft en dat er zat ruimte is voor een vervolg. Dit hoef je niet als kritiek op te vatten, het is gewoon een erg slimme zet geweest van Ubisoft. Je beurs zal waarschijnlijk wel veel kritiek op het spel hebben en ik denk dat de meeste mensen hun rapport geld van oma al hebben gehad. Over het eiland zelf valt dan ook nog wel wat te zeggen. Het ziet er allemaal erg mooi uit, maar voor een kilometers groot eiland kun je op verdomd weinig plekken komen. Soms loop je een keer ergens tegenaan, maar dan word je vrolijk door je console weer teruggeplaatst aan het begin van het pad waar je begonnen bent. Je moet er van houden, maar ik vind dat Ubisoft hier wel wat aan had mogen doen om het van A naar B effect wat weg te nemen.
Wat moet je dan doen als arme gamer?
Uiteindelijk is het aan de gebruiker zelf om over de game te oordelen. Feit is wel dat veertig euro als prijs misschien aantrekkelijk lijkt, maar dat je op de nodige punten toch niet waar voor je geld krijgt. Het verhaal is uitstekend uitgewerkt, maar omdat je al zo snel door het verhaal heen bent speel je de game niet snel voor een tweede keer. Het is eigenlijk hetzelfde effect dat bij King Kong zijn hoofd boven water stak. De game ziet er goed uit, maar bezorgd je slechts een dagje lekker spelen en ook niet meer dan dat. Verder zijn er hier en daar wat fouten te bespeuren en zit je 25% van de game zelf naar laad schermen te kijken. Het neemt een hoop weg van de replay waarde, maar het spel zelf heeft een ontzettend goed Lost sfeertje. Naast dat het spel ook een hoop bekende personages heeft, wat positief is, vind ik het nog steeds jammer dat de meeste sterren hun stemmen niet ingesproken hebben voor de game. Hobbit Merry ziet er in de game herkenbaar uit, zoals alle personages, maar zijn stem komt helemaal niet over een met wat je kent van de serie of misschien The Lord of the Rings trilogie. Zijn accent en dat van anderen is er wel, maar toch blijven een hoop dingen een zeikerig gevoel geven. Als je dit spel voor minder dan 30 euro kan krijgen zit je goed, maar voorlopig hoef je daar denk ik niet op te rekenen. Ubisoft scoort groots in het verhaal en op veel dingen in de graphics, maar faalt echter in veel meer andere dingen. Mijn advies is de game te lenen, want binnen een paar dagen staan er 1000 extra punten op je Xbox 360 of PS3 profiel. Het is zonde, want in veel gevallen weet je gewoon dat dit soort spellen snel mislukken. Laten we hopen dat een eventueel deel twee wel beter is uitgewerkt.