Hoog en laag
De meeste zullen na het bekijken van de meeste ratings tot dusver niet snel meer een nieuwe review willen lezen van de game Lair. Het spel wordt momenteel namelijk volgegooid met kritiek en het spel is dan ook volgens vele bronnen verre van geslaagd. Het Epische verhaal mag dan wel zeer goed uitgewerkt zijn, maar de besturing laat te wensen over. En dat zou dan ook direct de bottleneck zijn van het spel. Eens kijken of wij dat ook vonden.
Gezegd moet worden dat de waarderingen voor deze game nogal uiteenlopen. Het spel krijgt van het ene magazine een dikke 90%, en weer ’n ander (vaak kritisch) magazine weet het spel uitermate hard neer te halen met een 3 uit 10 score, om maar ’n voorbeeld te noemen. Bij deze wil ik dan ook direct met de deur in huis vallen; websites en magazines die het spel zwaar onder de 5 hebben gegeven hebben het spel bij voorbaat al af weten te keuren. De game verdient namelijk ongetwijfeld niet die vernederingen. Ik zal je uitleggen waarom…
Lair draait allereerst om een grootse wereld waarin de Asylian en de Mokai in gevecht met elkaar zijn. De Asylian had de strijd tussen beide niet zien aankomen en dus wordt al snel een aanval gepleegd door de verwoestende Mokai. Diens draken, strijders en grootschalige apparatuur uit het verleden maken het de stad heel lastig en richten de nodige schade aan. Jij zult als Rohn hier iets aan moeten doen in intense gevechten met diverse draken en mensen aan de grond die je letterlijk in vuur en vlam zult gaan zetten. Gelukkig wordt het toch wat simpele verhaal dat draait om ’n grootschalige oorlog uitermate goed ondersteund door de cut-scenes die in het spel aanwezig zijn. De filmpjes zijn echt een lust voor het oog en zijn dan ook niet ver van de ultieme HD-beleveing verwijderd. De ingame filmpjes die vaak de gameplay en verdere acties introduceren zijn helaas van een stuk lagere kwaliteit. Hierdoor lijkt de game grafisch vooral wat tegen te vallen aangezien de filmpjes wat minder grauw en ’n stuk scherper zijn, maar al met al is dat niet direct ’n minpunt dat zwaar zal wegen.
Het werkt echt wel
Je wordt met deze game niet direct in het diepe gegooid aangezien je begint met een bescheide tutorial waarbij je kunt leren hoe de besturing precies in zijn werk gaat. Je moet hierbij door wat ringen heen gaan zweven/vliegen, wat op zich best makkelijk zal zijn voor de meeste spelers. Nadeel van de PlayStation 3 tilt-mogelijkheden is vaak de uitermate hoge gevoeligheid bij het kantelen van de controller. Je hoeft dan ook absoluut niet als bij de Wii met de controller te gaan shaken als een maniak. Kantelen is dan ook hetgeen dat volstaat. Bij het vechten zul je echter wel wat meer actie moeten ondernemen met je armen. Door het rondje, de R1- en R2-knop in te drukken kun je een tegenstander snel benaderen en gaan vechten. Door je controller snel van links naar rechts te shaken is het mogelijk om zowel te stoten als te ontwijken. Ook kun je close combat met de knoppen aan de gang. Op zich zal dit vooral in het begin zorgen voor de nodige moeilijkheden, al baart oefening heel wat kunst in het spel. De controls zijn wat mij betreft wel wat erg uitgebreid voor een beginnende speler. Ze hadden het beter bescheiden kunnen houden om in een eventueel vervolg de scheme wat uit te breiden. Al met al mag wel geconcludeerd worden dat het vliegen toch zeer goed werkt. Soms wil het nogal irriteren dat je constant moet kantelen om je draak om te laten draaien maar daar heb je ook weer een snelle knoppencombinatie voor om zo 180 graden te kunnen draaien. Het landen, het opstijgen, het maken van bochten en de combat verlopen gewoon goed al zul je even gewend moeten raken aan de gevoeligheid en de werking van alle knoppen en bewegingen. Als je na ’n kwartier dan ook al moe achterover gaat leunen om de moed op te geven, dan geloof ik best dat je een game als dit waardeert met een 3 of 4. Dit getuigt dan ook ervan dat de meeste die deze waardering wisten te geven aangaande de controls het spel simpelweg te kort hebben bestudeerd en totaal niet langer hebben gekeken dan hun neus lang is. De motion sensor werkt namelijk totaal niet bagger, wat wel vaak geconcludeerd wordt met deze titel als goed voorbeeld. Dit gaat wat mij betreft niet helemaal op, al moet ik toegeven dat het met enige regelmaat niet 100% mee zal werken, maar dat valt enigzinds zeer mee.
De missies zijn vanaf het begin al vrij pittig wat het misschien ook tergend moeilijk zal maken voor de speler. Althans, dat lijkt zo. Je krijgt echter genoeg tijd voor het voltooien van een bepaalde opdracht en vaak krijg je ook diverse herkansingen tot je om niet direct alles opnieuw te hoeven doen. De missies hebben daarnaast ook tamelijk wat variatie met zich meegekregen waardoor het niet constant vliegen en vuur spuwen is wat de klok slaat. Echter moet gezegd worden dat het spel toch als vrij pittig gezien mag worden, maar des te uitdagender is het voor de liefhebbers om je er doorheen te slaan. Lair mag dan wel niet het meest originele spel zijn en een verslavingsfactor in bezit hebben, maar het spel is dan ook niet direct voor iedereen even interessant gezien de storyline en de setting die mee zullen spelen. Houdt je hier niet van, dan verveelt het spel ook sneller en raakt het geduld wat sneller op. Je moet dan ook je tijd nemen voor de game. De online ranking mogelijkheden zijn verder erg karig te noemen en lijken eerder ’n toevoegende waarde uit te drukken dan dit daadwerkelijk te realiseren.
Verder niet echt toegevoegde waarde
Heb je dat, dan kun je diverse extra’s unlocken, waaronder extra video’s die je kunt bekijken. Deze hebben vooral betrekking op de ontwikkeling van de game. Daarnaast is ook een muziek bibliotheek aanwezig waarin je de soundtracks van de game kunt beluisteren. Direct aangekomen bij het volgende punt zul je zeggen. Inderdaad, want de soundtracks in de game zijn werkelijk briljant en geven de sfeer die het spel nodig heeft. De muziek is emotioneel en zeer overheersend en dat is dan ook precies wat de developer wil bereiken met Lair. De zeer behoorlijke graphics, die weliswaar grauw zijn, maar ook wel erbij passen zijn zeker niet achterhaald, maar zijn ook weer niet uniek of uitermate hoogstaand. In ieder geval heeft Factor 5 wat dat betreft puik werk geleverd aangezien de game er gewoon goed uit ziet en de soundtracks subliem zijn. Ook ingame is alles verzorgd, al raakt dat al gauw op de achtergrond waardoor je er niet echt op zal letten.
Lair heeft zeker uitblinkende aspecten. Het gaat hierbij om de soundtracks, zoals al gezegd werd en veel tragiek in de game brengt, en de cut-scenes, die uitermate hoogstaand te noemen vallen. Het verhaal is misschien wat minder uitgebreid dan verwacht werd maar valt wel weer vrij logisch in elkaar en is ook vrij episch uitgewerkt. Als je de close combat gevechten eenmaal onder de knie hebt en ook in de lucht de strijd aan kunt gaan zal het spel vrij intens aanvoelen. Lair heeft vooral de negatieve hype tegen zich gekregen. Door de eerste negativiteit rondom de besturing, die gewoon wennen is, heeft het spel een dermate negatieve indruk met zich meegebracht die vele het spel tot in de diepte naar beneden praten. Het spel is verre van perfect, maar in feite is Lair voor de liefhebbers en de mensen met geduld zeker de moeite waard van het spelen. Dat Factor 5 dan ook een game heeft gemaakt waarbij men zich er makkelijk vanaf heeft gebracht is totaal uit de lucht gegrepen.