Al enige tijd is de game L.A. Noire in ontwikkeling, maar toch weten we nog niet echt veel over de game. Sterker nog, L.A. Noire is al ergens in 2006 aangekondigd, maar echte gameplay beelden zijn er nog niet van. Tijd om eens een eerste indruk van de game te krijgen. Wat is het nou precies voor een game? Mag het spel wel vergeleken worden met een Grand Theft Auto of Mafia, of is het een totaal ander soort titel?
L.A. Noire wordt ontwikkeld door Team Bondi, een Australische studio die eigenlijk nog geen titels heeft ontwikkeld. Dit betekent niet dat L.A. Noire per defenitie gaat falen. Sterker nog, met uitgever Rockstar Games lijkt het spel toch erg succesvol te gaan worden, maar is de game ook daadwerkelijk zo goed?
Stop! This is the LAPD!
L.A. Noire zal zich ergens in de jaren ´40 afspelen in Los Angeles waar spelers in de huid kruipen van politieagent/detective Cole Phelps. Cole Phelps diende voorheen in de Tweede Wereldoorlog en mag zichzelf een veteraan noemen. Wat dit precies met het verhaal te maken heeft is nog niet bekend. Sinds kort werkt Cole Phelps als poltieagent bij de Los Angeles Police Department, ook wel bekend als LAPD en probeert zich langzaam omhoog te werken. Van een beginnend agent tot een ware oplosser van moorden. In L.A. Noire gaat het er dan ook om, om zoveelmogelijk zaken op te lossen. Het mooie aan L.A. Noire is dat de de zaken die jij dient op te lossen, op waargebeurde feiten zijn gebaseerd. Het zal ongetwijfeld niet exact zo zijn gegaan, maar in grote lijn zullen de zaken waargebeurd zijn.
De zaken die je dient op te lossen zijn erg variërend. Vanzelfsprekend begin je met kleine zaken en naarmate je meer zaken succesvol oplost zul je hogerop komen in het team. Hoe hoger je in rang bent, des te moeilijker de zaken worden. Het oplossen van een zaak kan snel gaan, maar kan ook lang duren. Je zult eerst een tijd op de plek van de misdaad moeten doorbrengen. Opzoek gaan naar sporen, getuigen, voorwerpen of andere hints. Natuurlijk doe je dit niet alleen en zal je worden bijgestaan door je partner. Mocht het voorkomen dat jij als speler niet verder komt, dan zal je partner vanzelf een keer met een hint komen.Dus ook de jongere detective spelers onder ons kunnen prima met de game aan de slag. Wanneer je klaar bent met het onderzoeken van de plek van de misdaad moet je proberen mensen te ondervragen. Het ondervragen is echter heel belangrijk en je moet goed nadenken over wat je precies gaat zeggen. Wanneer de ondervraagde iets heeft gezegd heb je de mogelijkheid om op 3 manieren te reageren. Je kunt bijvoorbeeld de ondervraagde gelijk geven, waardoor er maar weinig over het onderwerp vrij gegeven wordt. Het is natuurlijk veel mooier om de ondervraagde persoon onder druk te zetten of zelfs te confronteren met eventuele bewijsstukken. Let wel op dat je de goede beslissing maakt. Wanneer je temaken krijgt met een gestoord iemand moet je natuurlijk niet direct met bewijsstukken komen. Het is de taak aan jou om op een subtiele manier toch zoveel mogelijk informatie te krijgen. Natuurlijk is er soms ook maar een oplossing en dat is direct met harde bewijsstukken komen. Naast detective zaken krijgt een agent ook te maken met achtervolgingen en schietpartijen. Hieruit kunnen we concluderen dat de game L.A. Noire erg gevarieerd zal zijn en dus flink wat verschillende gameplay elementen biedt.
MotionScan
Iets wat we nog niet kennen is de MotionScan. De MotionScan zorgt ervoor dat alles in de game er erg realistisch uit komt te zien. Ingesproken teksten en emoties zullen hiermee perfect in kaart worden gebracht. Met tientallen camera’s gericht op de acteurs zal alles tot in de details worden laten zien. Tijdens cut-scenes zullen levensechte personages in beeld komen met daadwerkelijke emoties. Het zou zelfs mogelijk zijn te kunnen zien dat bijvoorbeeld een verdachte tijdens zijn verklaring liegt. Net als in het echt kunnen mensen ongeloofwaardig overkomen, wat dus ook in de game voor zal komen. Deze techniek zullen we voor het eerst in de game L.A. Noire te zien krijgen.
Film of game?
Waarmee kunnen we de game L.A. Noire nou precies bestempelen? Aan de ene kant wordt er veel detective werk gedaan en zit er flink wat actie in. Een Detective Action game zou prima kunnen, maar naast veel actie en detective werk bevind je je in een open wereld en zien we ook flink wat Heavy Rain elementen. Denk aan levensechte characters en erg realistische cut-scenes. Daarmee kan het net zo goed een Interactive/Detective Action game zijn. Ik denk dan ook dat het verhaal best gezien mag worden als een Interactive detective story en dat we de game kunnen bestempelen als een sandbox-game.
L.A. Noire is meer dan een openwereld game met wat achtervolgingen en schietpartijen. De game heeft een ijzersterk verhaal met erg realistische cut-scenes. De MotionScan klinkt veelbelovend en is misschien wel een nieuwe doorbraak in de game industrie. Het lijkt erop dat ontwikkelaar Team Bondi met een prachtige game gaat komen en dat Rockstar Games wederom een goede titel uitgeeft. De game biedt voldoende variatie en lijkt erg succesvol te gaan worden. L.A. Noire staat gepland voor het tweede kwartaal van 2011 en verschijnt voor de PlayStation 3 en Xbox 360.