Kojima maakte onlangs nog duidelijk dat hij teleurgesteld was in de uiteindelijke prestaties van de PlayStation 3 tot dusver. Door de tekortkoming aan kracht van de hardware zou het spel Metal Gear Solid 4 daardoor niet geheel naar wens zijn ontwikkeld en kon dus niet de ultieme droom van Kojima grafisch gerealiseerd worden. Echter zou de Engelse vertaling van diverse bronnen van het Japans niet geheel kloppend zijn geweest, en dat benadrukt de man dan ook even voor de duidelijkheid: “Westerners do not have a tradition of modesty, so the statements are translated correctly but the original meaning is totally different.
Kojima zegt verder dat het concept van de PS3 voorheen een droommachine leek te gaan worden, maar uiteindelijk bleken enkele mogelijkheden achteraf niet geheel tot de realiteit te behoren. Hierdoor zijn echter niet 10 stappen terug genomen, maar slechts een kleine, waardoor het spel nog steeds zeer innovatief en grafisch hoogstaand is. “Stel dat je een auto maakt waarvan beloofd wordt dat deze kan vliegen. De verwachtingen worden hierdoor steeds hoger gespannen. Je verwacht bijvoorbeeld dat deze de MACH-snelheid kan bereiken, maar daar stopt het nog niet. Je verwacht zelfs dat deze uiteindelijk de ruimte in kan vliegen. Als dan later blijkt dat de developer enkel de MACH-snelheid bereikt, maar niet de ruimte in kan, dan lijkt dat wat tegenvallend te zijn, maar dat is het zeker niet. Ik lanceer het spel met veel vertrouwen.”
Je kunt de alle informatie hier nalezen.