Hideo Kojima, bekend van de Metal Gear Solid-reeks, heeft duidelijk gemaakt dat games die draaien om geweld realistischer moeten in de toekomst. Hierdoor worden gamers geconfronteerd met de gevolgen van acties tijdens het spelen. Kojima wist dit in het Japanse magazine Famitsu te vertellen. Ubisoft’s Jade Raymond wist mee te praten met Kojima, al gaf zij geen specifieke mening rondom geweld in games en het realisme daarvan. Kojima: “Wanneer je iemand pijn doet en bijvoorbeeld slaat in het gezicht dan misvormt het gezicht en ik wil games maken waarin je zoiets kunt zien. Als je de pijn niet ziet dan kun je ook niet begrijpen wat je hebt gedaan in een game naar iemand toe. Je moet de gevolgen zoals in het echt op kunnen vatten. Ik wil dat niet zomaar negeren. Ik wil dat spelers nadenken over het geweld of een oorlog, ook al is het geen daadwerkelijke gebeurtenis.
Hoogstwaarschijnlijk zal de man deels ook de game Metal Gear Solid 4 hiervoor als toekomstig voorbeeld bedoelen. De meningen van Kojima lijken dan ook in deze game voor het eerst tot de praktijk gerealiseerd te gaan worden. Metal Gear Solid 4 zal dit jaar gaan verschijnen.