Seb Downie, de QA Manager bij Guerrilla Games heeft de moeilijkheidsgraden van Killzone 2 via de website van Gamersdigest wat meer uitgelegd. Volgens hem is di systeem namelijk niet gebaseerd op de hoeveelheid tegenstanders dat je mag verwachten, maar liggen de verschillen hem vooral in de damage die je ontvangt en de health. Ook de health van je teammaten zal hierdoor beïnvloed raken. Als je bijvoorbeeld een hogere moeilijkheidsgraad neemt, dan zal de mogelijkheid om de ‘Run ‘n Gun’ feature te gebruiken wat minder bruikzaam zijn. Verder heb je meer tijd nodig om te bukken en cover te zoeken en zelfs het herladen zou hiermee meer tijd kosten. Alles wordt hierdoor tactischer voor de speler en het is dan ook geen snelweg waar je overheen raast. Hoe lager de moeilijkheidsgraad, hoe makkelijker het is om door bepaalde rooms te stormen.
Via de site zien we ook de moeilijkheidsgraden in een rijtje staan. De Recruit mode is voor echte beginners. Als je nog nooit games gespeeld hebt of er net mee begint, dan kun je deze kiezen. De Trooper moeilijkheidsgraad is wat meer voor nieuwkomers van first person shooters. Als je bijvoorbeeld in het tijdperk van Doom bent blijven hangen, en nu de controller eindelijk oppakt voor het spelen van een shooter op de console, dan is dit een mooie uitdaging. De Veteran graad is vervolgens voor de wat pittigere spelers die al wat ervaring hebben met shooters en tot slot heb je de Elite moeilijkheidsgraad die vrijgespeeld kan worden door het spel uit te spelen op een willekeurige difficulty.