De structuur van het verhaal van Bioshock is een beetje te vergelijken met een Area 51 of Resident Evil-achtige structuur, en is daarmee dan ook niet al te bijzonder te noemen. Het gaat namelijk om de onderwaterwereld Rapture in de jaren 50 van de vorige eeuw die dient als een centrum voor experimentele gemeenschappen. Er vinden allemaal genetische probeersels plaats en er is geen ontsnappen aan. Wanneer blijkt dat het genetische materiaal dat in de Rapture te vinden is (ook wel Adam genoemd) gebruikt kan worden om de inwoners van de wereld verder te kunnen verrijken breekt de hel los. Iedereen wil een stukje van de Adam wat leidt tot een mislukt project, veel hebberigheid, maar vooral veel genetische problemen. Normale mensen veranderen in enge, grootse wezens die hun leven inzetten om de genetische materialen te beschermen. Jij zult je een weg moeten banen door de verschrikkelijk veranderde wereld en moet erachter zien te komen wat er precies gebeurt is tijdens de mislukte operatie.
BioShock zal vooral karakteristiek zijn door de goede A.I. van de tegenstanders. Zo ben je afhankelijk van je eigen karakter in het spel. Als je een slecht persoon bent en je moord enkele karakters uit die op zoek zijn naar de Adam zul je boos aangekeken worden door de omkijkende beesten die op dat moment aanwezig zijn. Ben je echter in een rustige positie aanwezig en merkt niemand iets van jouw daden, dan zul je onopgemerkt (eventueel simpel) de game door kunnen wandelen. Tegenstanders leven in een eigen wereld en hebben in feite hun eigen dagboek voor wat te doen en wat te denken op een bepaald moment. Leuk ook is de samenwerking tussen bepaalde mutanten, of hoe je het ook mag noemen. Little Sisters (kleine meisjes die op zoek zijn naar de Adam) hebben bijvoorbeeld een speciale band met Big Daddies die in een aantrekkelijk duikpak rondlopen en ook voorbij kwamen in verscheidene screenshots. Ieder verschillend karakter heeft ook weer een verschillende band met een andere persoonlijkheid waardoor dus moeilijk te voorspellen valt of je bepaalde semi-mensen kwaad kunt doen. De 3 tegenstanders die in ieder geval de tegenstand zullen gaan vormen bestaan uit de Agressors, de Gatherers en de Protectors. De Protectors vormen vooral de bescherming voor de Gatherers. Het morele conflict met de speler zal vooral verzorgd worden dor de Gatherers. Deze kun je op een goede manier benaderen, maar uiteraard ook als vijand aantreffen, waardoor het nodige wapengeschut nodig zal zijn.
Vandaag zijn er weer nieuwe screens verschenen van deze game die op de Xbox 360, PS3 (nog niet officieel) en PC zal gaan verschijnen.