Volgens Phil Spencer kon de Xbox One Scorpio al op de markt gezet worden in 2016 maar toen kon Microsoft niet garanderen dat games op 4K met een framerate van 30 frames per seconde konden draaien. Dat zegt Phil Spencer via de http://www.gamasutra.com/view/news/295830/QA_With_Scorpio_rising_Phil_Spencer_looks_to_the_future_of_Xbox.php”target=”_blank”>Gamasutra.
“Toen we de Scorpio specs samenstelden, stelden we ons de vraag wat we nodig zouden hebben om games met 30 fps te laten draaien in 4K. Dat was ons doel vanaf het begin. We wilden dezelfde framerate als op 1080p realiseren. Dat was iets dat we niet konden beloven in 2016. Daarnaast was de prijs en timing niet juist. Ik denk dat Sony een goede PS4 Pro heeft gemaakt in 2016. Ze hebben de onderdelen uit 2016 samengesteld en dat gebouwd tot de PS4 Pro. Maar wij hebben er voor gekozen om een consistente console uit te brengen met een stabiele framerate op de hoogste resolutie.”