De psychologie achter jouw speelstijl. Wat ben jij?

Home Forums Games discussies De psychologie achter jouw speelstijl. Wat ben jij?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #120321
    ubiyubiy
    Deelnemer
    10

    IEDEREEN IS ANDERS. Zo’n cliché heeft geen extra uitleg nodig. De één vindt het behoorlijk vervelend om in hokjes geplaatst te worden, omdat hij of zij in chaos wil leven. De andere hecht veel waarde aan hokjes, omdat hij of zij juist structuur nodig heeft. Aangezien ik tot de tweede groep behoor, vind ik het erg leuk om aan jullie verschillende gamer profielen te introduceren. Deze zijn bedacht door psycholoog Richard Bartle in 1996 voor de voorganger van de MMO’s: MUD (Multi User Dungeon). Het was vaak een text-based virtual world. De theorie kan gebruikt worden in het hedendaagse gamen en ik zie het zelfs terugkomen in fora. Heel duidelijk zelfs. Wat zal jij zijn?

    Het zit dus zo. Bartle onderscheidt vier profielen van elkaar door ze te analyseren op interactie vs. actie en spelers vs. de wereld. ‘Interactie’ houdt in dat de speler het belangrijk vindt om te praten over de game of allerlei andere zaken. ‘Actie’ houdt in dat het belangrijk is om daadwerkelijk iets te ondernemen. ‘Spelers’ houdt in dat de speler zich richt tot andere gamers. ‘Wereld’ houdt in dat de speler zich richt op alles wat in de game aanwezig is, behalve de spelers zelf. In een model ziet het er dan als volgt uit:

    Het model kent dus de actie op spelers als ‘Killer’. De actie op de wereld is een ‘Achiever’. De interactie met spelers is een ‘Socialiser’ en interactie met de wereld is een ‘Explorer’.

    Killer: Iemand die gemotiveerd is door zowel kills als pesten van andere spelers. Dit kan je zien als een speler die graag andere gamers afmaakt in TDM of iemand die trollt op fora of in games, maar ook als iemand die The Sims speelt en er alles aan doet om de Sims te laten doodgaan.

    Achiever: Iemand die gemotiveerd is door het verkrijgen van punten, virtueel geld, zeldzame outfits, leveling. Dit zijn de spelers die in dure outfits lopen en pronken met hun hoge levels. Mensen die in Call of Duty pronken met prestiges en emblems.

    Socialiser: Iemand die gemotiveerd is door gesprekken met andere gamers. Deze spelers zien een game meer als een chatroom. Het zijn de spelers die bij een shooter meer praten dan spelen en mensen die goed hun weg kunnen vinden in games als Home.

    Explorer: Iemand die gemotiveerd is door het vinden van nieuwe plaatsen in de game wereld. Dit zijn spelers die heel veel geven om de achtergrond van het verhaal, meer dan het verhaal zelf. Ze spelen niet voor kills, maar voor het ontdekken van nieuwe dingen.

    Het is een interessante theorie en dit is beslissend voor game designers. Het zit namelijk zo: de profielen reageren nogal sterk op elkaar. Een killer heeft niets in een game te zoeken waar niemand gepest of gekilled kan worden, waar geen uitdaging is. Een killer geilt op het feit dat een achiever kwaad wordt als hij hem tijdens een belangrijke quest killed. Een explorer wil sowieso niet battlen en het probleem is alleen dat explorers er over het algemeen niet om geven en als ze terugvechten, kunnen ze nog wel eens voor verrassingen zorgen. Een explorer is de killer’s grootste nachtmerrie. Killers spelen om te presteren en te irriteren en een explorer boeit het gewoon niet zoveel. Geen plezier dus. Socialisers spelen gewoon niet meer als er teveel killers in een game aanwezig zijn. Zo heeft ieder profiel een bepaald effect op de ander. De balans is hierin belangrijk. Wil de ontwikkelaar een killer game, dan moet hij het onaantrekkelijk maken voor explorers en enorm aantrekkelijk maken voor achievers. Veel quests, levels, zeldzame artikelen en vooral challenges én bijbehorende prijzen!

    Wat ben jij? Doe hier de test.

    De test kan je doen door op de volgende link te klikken: http://www.gamerdna.com/quizzes/bartle-test-of-gamer-psychology

    Zelf ben ik 100% killer en 67% achiever. Dat kan, want het staat als Killer vs. Socialiser (dus 100/0) en Achiever vs. Explorer (67/33). Ik merk het ook heel duidelijk en ik kon van tevoren wel aangeven dat killer verreweg het hoogste stond en dat er geen socialiser in mij zit. Al die sociale contacten in een online game zijn voor mij onnodig. Ik wil presteren, hoge levels halen en ik ben best gevoelig voor moeilijke challenges en zeldzame voorwerpen. Killer daarentegen is duidelijker. In iedere game die ik speel, pest (‘treiteren’ en provoceren) en kill ik. Wél moet ik hierbij zeggen dat ik bij een keuze altijd voor de goede kant kies (bijvoorbeeld inFamous). Op fora ben ik een lange tijd een troll geweest. Jammer. Leuk. Beide. Dat doe ik tegenwoordig (bijna) niet meer, maar de psychologie hierachter is fantastisch.

    Ik herken heel duidelijk op fora dat sommige mensen de échte killers zijn. Flinke sneren, provoceren, trollen en vooral er keihard op in gaan. De achievers zijn mensen die de badges willen halen, hoge berichtaantallen en alleen maar opscheppen over hun prestaties. De socialisers zijn de mensen die op ieder forum de ‘kroeg’, algemeen, off-topic of hoe het ook genoemd is, gebruiken om te praten over van alles en nog wat. De explorers zijn de mensen die overal heel diep op ingaan, grote topics aanmaken met veel nuttige informatie. Er is vaak enorm veel tijd in gestopt en ze zijn er dan ook blij mee dat anderen daar het nut van inzien en dat zij laten zien dat ze meer weten dan de rest. Erg grappig dus dat het zo door te trekken is.

    Als jullie de test doen zie ik graag de uitslagen in een reactie onder dit bericht, maar vooral ook hoe je jezelf erin herkent. Ik ben benieuwd…

    Bron: http://ubiy.wordpress.com/2012/04/03/de-psychologie-van-jouw-speelstijl-wat-ben-jij/

    #554941
    imported_Z@3 RedrumZ@3 Redrum.
    Deelnemer
    15

    Your gamerDNA is:

    Achiever

    The Achiever motto:

    “No goal unfinished!”

    Description:

    Best, first and most are the favorite adjectives of the Achiever. They love comparison not only against others, but also with themselves. They enjoy setting goals, surpassing previous performances and hitting new milestones. They tend to have lots of high scores, badges, trophies and other concrete evidence of their successful endeavors–and they love it if someone notices these. However many enjoy the quiet satisfaction of knowing they simply did better than most.

    Secondary influences

    Achiever Killers like to be the best-of-the-best at everything the game has to offer including PvP. They often mock Killer tactics such as surprise and stealth as “ganking” because they prefer a more controlled arena where fighting skills can be compared in a straight forward manner. Achievers often look to 1v1 duels for proof of their superior play and are frustrated by “rock paper scissor” game mechanics because of this. Their prowess in PVP is generally supported by a large degree of understanding and possession of the best equipment and skills.

    Achiever Explorers are interested in the PvE aspect of a game more than anything else. The AE thrives as a solo adventurer, counting coup with each new destination and discovery, poking into every corner of a map and toying with each nuance of a game mechanic. AEs prefer not to be hampered by a group and usually find PvP to be more an annoyance than a feature.

    Achiever Socializers appreciate groups, clans or guilds for than just pure social fun. An AS relishes the camaraderie of cooperation within a top flight team, savoring the renown gained from successfully pitting themselves against the grand-challenges of a virtual world and attaining goals that cannot be reached as an individual.

    #554942
    Ice-TIce-T
    Deelnemer
    61

    Heb hetzelfde.

    Your gamerDNA is:

    ACHIEVER

    The Achiever motto:

    “No goal unfinished!”

    Description:

    Best, first and most are the favorite adjectives of the Achiever. They love comparison not only against others, but also with themselves. They enjoy setting goals, surpassing previous performances and hitting new milestones. They tend to have lots of high scores, badges, trophies and other concrete evidence of their successful endeavors–and they love it if someone notices these. However many enjoy the quiet satisfaction of knowing they simply did better than most.

    Secondary influences

    Achiever Killers like to be the best-of-the-best at everything the game has to offer including PvP. They often mock Killer tactics such as surprise and stealth as “ganking” because they prefer a more controlled arena where fighting skills can be compared in a straight forward manner. Achievers often look to 1v1 duels for proof of their superior play and are frustrated by “rock paper scissor” game mechanics because of this. Their prowess in PVP is generally supported by a large degree of understanding and possession of the best equipment and skills.

    Achiever Explorers are interested in the PvE aspect of a game more than anything else. The AE thrives as a solo adventurer, counting coup with each new destination and discovery, poking into every corner of a map and toying with each nuance of a game mechanic. AEs prefer not to be hampered by a group and usually find PvP to be more an annoyance than a feature.

    Achiever Socializers appreciate groups, clans or guilds for than just pure social fun. An AS relishes the camaraderie of cooperation within a top flight team, savoring the renown gained from successfully pitting themselves against the grand-challenges of a virtual world and attaining goals that cannot be reached as an individual.

    #554943
    afwezz
    Gast

    wow gold kaufen there have something you want if you need wow gold. you can visiti http://www.euwowgold.de

    #554944
    MatthewLentzMatthewLentz
    Deelnemer
    10

    MessagePosted: Tue Apr 14, 2015 6:27 am Reply with quote Report this post to a Moderator / Admin.

    moonwalker, double wear and Wonderboy III as expensive games. Some games (Klax and Super Space Invaders eg.) Come on these sites not imagine!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

Naar boven